לעובדים שלכם יש סיפור חדש: ולכם בהנהלה לא כדאי להתעלם ממנו

שירית בן ישראל

Print Friendly, PDF & Email

שירית בן ישראל

Print Friendly, PDF & Email

המאמר מיועד למנהלי ארגונים ולמעצבי מדיניות משאבי אנוש, שישמחו לגלות איך פיתוח סיפור חדש משמש כלי עוצמתי ליצירת חזון משותף וזהות מחודשת לעובדים.

שוק העבודה השתנה

בזכות, או בגלל הקורונה שוק העבודה השתנה. השנתיים בהן עובדים היו בין סגרים לבידוד, בין חל"ת לעבודה מהבית, יצרו סדר יום חדש בעולם התעסוקה.

לכן, לא פלא שהיום רוב העובדים חולמים על איזון בין בית- משפחה ועבודה. הרי בשנתיים של הקורונה רובם זכו לטעום הרבה יותר שעות בית, לבד, עם הילדים ובני הזוג מאשר בשנים שלפני כן. הם נהנו מארוחות מבושלות במקום להסתפק בפיתות ולאפות עמוסות שומנים. הם נהנו משעות סיפור עם הילדים, מטיולים בפארקים, משעות ספורט וכושר, ועוד, ועוד..

גם בהייטק אנשים השתנו. אז נכון ששם עד לא מזמן נהנו מארוחות גורמה באירועים לפחות אחת לשבוע, ומארוחות ממסעדות שוות בכרטיסי סיבוס בכל יום, אבל.. בתמורה לכך עבדו מתשע בבוקר ויצאו הביתה לרוב בתשע בערב יחד עם הירח והכוכבים.

 

מה, אני עבד?..

זה לקח זמן, אבל הקורונה האיצה בקרב העובדים את התחושה שהפכו ל'עבדים' במקומות העבודה. וכך, למרות המצב הכלכלי הלא פשוט, הכסף הפסיק להיות פקטור מרכזי. כי אם אתה מרוויח מצוין אבל מרגיש כמו עבד ואין לך חופש לבלות עם עצמך ועם משפחתך, מה שווה הכסף שאתה מרוויח?. זאת המחשבה החדשה שרווחת בקרב עובדים במגזרים השונים.

בעבר, הפתרון של ארגונים להעלאת המוטיבציה, לשיפור לביצועים ולגיבוש העובדים היה תוכניות פיתוח מנהלים. אני יודעת, כי משם צמחתי. ודווקא מפני שמשם הגעתי, היום, אני אומרת חד משמעית: זה לא הפתרון הנכון!  

  • אבל למה?

מהטעם הפשוט, שתוכניות פיתוח מנהלים לא מספקות היום את צורכי העובדים. בין החולשות לחוזקות, בין האיומים להזדמנויות, בין הפסיביות לרה אקטיביות ולפרו אקטיביות, בין הקונפליקטים לתקשורת המקרבת – מגשרת- מנצחת וכל השאר, קורים דברים טובים. אבל היום, זה כבר לא מספיק!

  • אנשים זקוקים ליותר. להרבה יותר.
  • אנשים זקוקים למשהו מעבר לבנאלי – שגרתי – ומובן מאליו.
  • העובדים שלכם זקוקים היום למשהו עמוק יותר, מכיל יותר, ומשמעותי הרבה יותר. הם זקוקים למשהו שיעזור להם להבין, מה הסיפור החדש שלהם ולאילו פסגות חדשות יוכלו לקחת את עצמם באמצעותו.    

הי, נעים להכיר,

הי, נעים להכיר, אני שירית בן ישראל. זאת שמכל דבר עושה סיפור. בטייטל אני יועצת אסטרטגית עם תואר שני במנהל עסקים, כמו שאמא שלי תמיד רצתה. בפרקטיקה של החיים אני סטוריטלרית – מספרת סיפורים. זו שיודעת להפוך חוויות ומידע לתוכן מעניין ומעורר השראה והשפעה.

בעשרים השנים האחרונות אני קמה כל בוקר ובוחרת לעשות את מה שאני הכי אוהבת, לפתח ולהעצים אנשים ועסקים. בדרך לשם פגשתי אלפי אנשים, ובכל פעם גיליתי שמה שמניע אותי הוא הרצון לעזור להם ליצור לעצמם סיפור חדש.

כיום אני מחברת בין 3 דיסציפלינות מרכזיות בהן אני מצוידת בהשכלה, פרקטיקה וקבלות על הצלחות: אסטרטגיה, פיתוח תוכן והעצמה.

כשהעולם משתנה, גם אנשים משתנים

  • זוכרים את העולם הישן שלפני הקורונה?
  • זוכרים את העובדים שחלמו על קידום בשכר ובתפקידים והיו מוכנים לשלם ביוקר בשביל להשיגם. שעות נוספות, עבודה מצאת החמה עד צאת הנשמה, עבודה בלילות ובסופי שבוע. ולא, אנחנו לא מדברים על שכירים שעובדים במשמרות בבתי חולים או במפעלי תעשיה.

זוכרים את הימים שלפני הקורונה? הימים בהם חיי המשפחה היו במקום שני, וההשקעה בהתפתחות האישית נדחקה לעיתים קרובות למקום האחרון.

אבל, היום, לא עוד!

בסיפור החדש של העובדים, מילות המפתח הן – איזון, פנאי, זמן לעצמי, מרחב משפחתי, ועוד. עובדים, בלי בושה או רגשות אשמה, מניחים את העט כמטאפורה, בשעה ארבע או חמש, ומממשים הלכה למעשה את כל הבדיחות שפעם היו לנו על עובדי ההסתדרות. מי יודע, אולי הם גילו את סוד האיזון מזמן ורק לא סיפרו לנו?…

 

איך מגשרים בין הסיפורים

  • איך מגבשים את המינון הנכון לעובדים ולארגונים?
  • איך הופכים את הדרך שעבר כל עובד בין הסיפור הישן – לסיפור החדש לסיפור הצלחה?
  • ואיך יוצרים מתוך הסיפור החדש משמעות אותנטית- פרודוקטיבית ואפקטיבית, בחשיבת WIN WIN – שתיצור רווח גם לעובד וגם לארגון?

 

הכל מתחיל בסיפור

כשעובדים מספרים סיפור חדש על עצמם ועל הארגון שלהם, הם מייצרים קשר אישי וחזק יותר עם המטרות, הערכים והתפקיד שלהם בתוך הארגון. הם עשויים להיות מוכנים להתחייב ולהשתתף במשימות חשובות יותר כי הם מבינים את החשיבה הגדולה יותר שלהם ושל הארגון בקידום מטרות אלו.

פיתוח סיפור חדש מצריך מאמץ משותף בין ההנהלה והעובדים. חשוב שההנהלה תתמוך ותמקדם את התהליך, ובאותה נשימה, חשוב שהעובדים ידעו שההנהלה מבינה את ערכם ותרומתם לתהליך. 

כדי לפתח סיפור חדש, יש צורך להתייחס לתקופות העבר וההווה, לשאול שאלות חשובות ולהבין את המטרות והערכים של הארגון, לצד המטרות והערכים של העובדים. זה תהליך שמצריך פתיחות ויצירתיות, והוא תורם לעובדים ולארגון במידה שווה.   

הסיפור החדש צריך להיות מעורר מחשבה, מרתק ומעודד. זה יכול להיות סיפור על ההישגים של אדם, מחלקה, או הארגון. זה יכול להיות סיפור על תהליכי פיתוח או שיפור, ומעבר לזה.  

 

לכל אדם יש סיפור 

לפני כעשור הפסקתי לקיים תוכניות פיתוח מנהלים בארגונים והשקעתי את כל מרצי בפענוח הדבר הבא. כבר אז הבנתי שבעידן שלנו אנשים אמנם מתנהגים כמו עדר אבל רוצים לחוש מיוחדים. חיברתי את כל תחומי הידע שרכשתי וצברתי – אסטרטגיה, העצמה, פיתוח אישי, פיתוח עסקי, שיווק, כתיבה, עיצוב, אפיון חוויית משתמש ועוד (הרשימה חשובה להבנת הערך והתועלת ללקוחות, אפילו אם במבט ראשון היא נראית כמו מסר יחצ"ני) ויצרתי משהו חדש.

הדבר החדש שיצרתי התחבר לטרנד עולמי בתחום ההתפתחות שמקורו באתר TED. החבר'ה ב- TED היו הראשונים לזהות שאנשים רוצים לשמוע סיפורים של אנשים אחרים במקום מודלים ועצות תיאורטיות ממומחי ידע, שברור שלא התנסו מעולם בדברים עליהם הם מדברים.

 

מה הסיפור שלך?

"מה הסיפור שלך?" כך קראתי לתוכנית בשנת 2010.

'מה הסיפור שלך?' –

  • מעצימה אנשים
  • ממלאת אותם במוטיבציה
  • מעלה אותם מעבר לשגרת היומיום
  • מחברת אותם לחלומות ולתשוקות
  • מחזקת את היצירתיות
  • מניעה לאהבה עומגבירה את התשוקה לחיים ולעשייה.

אבל מעבר לכל זה, התוכנית מוציאה את המשתתפים עם מוצר. בעצם שניים:

  • הם יוצאים עם הרצאת TED על הסיפור שלהם.
  • אבל חשוב הרבה יותר, הם עצמם יוצאים "כמוצר" מגובש, מדויק, מחובר ומלא התלהבות מעצמם ומהאופק שהגדירו בתהליך.
  • תכל'ס, הם יוצאים עם סיפור חדש לגבי הזהות שלהם ומשמעויותיה בחייהם ובקריירה.

 

מה עושה את ההבדל? 

הסיפור הוא ההבדל. כי בסיפור מתגלה הייעוד החדש. בסיפור מתעצבת הזהות החדש. והסיפור גם מעצים את בעליו וגם מעורר השראה באנשים נוספים שיזכו לשמוע אותו. הוא מקרב- מחבר- ומנגיש קצוות והפכים בארגון.

מה שחשוב ויפה כל כך בתהליך של – 'מה הסיפור שלך?' הוא שכוחו של הסיפור החדש הוא לא רק בעיני בעליו, אלא גם עבור הארגון – והתפתחותו. 

זה סיפור שלא נגמר..

התהליך המרתק מסתיים תמיד באירוע TED TALK מרגש, עוצמתי ומעורר השראה. אבל האימפקט שלו ממשיך הרבה אחרי:

  • מתפתח שיח ארגוני: הסיפורים הופכים לשיחת יום מתמשכת בארגון
  • מפלס הקרבה עולה: עובדים ומנהלים חשים הזדהות וגאווה ומתקרבים זה לזה
  • פתאום אפשר לדבר על הכול: נושאים שנויים במחלוקת, שלרוב לא מדברים עליהם זוכים למקום של כבוד על במת הארגון ומעוררים שיח ערני, למשל- טראומות, פחדים, חסמים, גיוון, זהות, מגדר, מוגבלויות, ועוד)
  • שפע חומרים שיווקיים: מחלקת השיווק, המדיה, הדוברות או משרד יח"צ שמעסיקה החברה ישמחו לקבל לידם את סרטוני ההרצאות, הם כבר ידעו איך להפוך אותם לאייטמים שיצרו תהודה מתמשכת בשיח על הארגון, שירותיו, מוצריו והאנשים הנפלאים שעובדים בו.
  • תוכן אותנטי ומבדל למיתוג ארגוני: הרצאות רלוונטיות מתוך אירוע ה- TED TALK שנוצר יוכלו לשמש חלק מתכני אירועים שיפיק הארגון לספקים ולקוחות, ועוד, ועוד…

 

אז מה הסיפור של העובדים שלכם?  

  • רוצים לעזור להם להתחבר מחדש לעצמם, לתפקיד, למשימות ולחזון העדכני של החברה?
  • רוצים להפוך את סיפורי העובדים לחלק מנכסי ההצלחה של הארגון?  דברו איתי >

 

למאמרים נוספים

כתיבת תגובה

מה הסיפור שלך?

שירית בן ישראל

יועצת אסטרטגית ומומחית סטוריטלינג. מלווה חברות וארגונים בפיתוח תוכן אותנטי מעורר השראה והשפעה 

storytelling expert

גם לך יש סיפור לספר?

שנהפוך אותו להרצאת השראה?

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."