סטוריטלינג לעסקים: כך תחברו סיפורים למספרים ותעקפו את המתחרים

שירית בן ישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
Print Friendly, PDF & Email

בשנים האחרונות הפך תחום הסטוריטלינג לאחת משיטות השיווק הפופולאריות בעולם. מהי השיטה שעליה מדברים? מה מטרתה ואיך תוכלו בעזרתה לבדל את העסק מהמתחרים וליצור קהילת לקוחות שגדלה בהתמדה?

 

זה קורה ממש בימים אלה…

יותר ויותר חברות עסקיות מתעוררות ומגלות שהשוק שלהם השתנה. הקורונה טרפה לכולם את הקלפים ושינתה את חוקי המשחק. השחקנים הקטנים – נעלמים, שחקני ליגת העל – מתכווצים וממשיכים תוך שינוי אסטרטגיות וטקטיקות, והחברות הבינוניות – מגלות את עצמן מחדש.

המשבר הכלכלי כיום מחייב עסקים וחברות להפגין יצירתיות ולאתר אפיקי הכנסה חדשים. וכך-

  • רשתות מזון ושפים בישראל הפכו לספקי מזון בוטיק, סטייל מעדניות.
  • בעלי מלונות דירות Airbnb זיהו נישת שוק של ישראלים שחולמים לגור בעיר הגדולה למספר חודשים, והורידו מחירים בהתאם.
  • רשתות בתי קפה ארזו את עצמם מחדש ומספקות משלוחים.
  • חברות הדרכה ומרצים ביצעו את האדפטציות הנחוצות ועברו להרצות בזום.
  • מטפלים שעבורם, מפגש בלייב היה צורך, מטפלים באנשים מרחוק.
  • יועצים עסקיים השכילו לתרגם את שירותי הייעוץ שלהם למוצרי מידע.
  • חברות תעופה בעולם מפיצות את מנות הטיסה כמשלוחים עד בית הלקוח.
  • חברת איירווייז למשל, פתחה מסעדת פופ אפ בבנקוק, המשחזרת את אווירת הטיסה, ותוך זמן קצר החלה למכור 2,000 ארוחות ביום.

המשותף לכול החברות שהן השכילו לזהות שבר בסיפור הקיים, עצרו, בחנו – את השוק, את הלקוחות והצרכים המשתנים, ויצאו עם סיפור חדש.

 

סטוריטלינג הוא מנוף לקידום השינוי

זה בדיוק הזמן לשינוי ורה ארגון עבור חברות עסקיות: עכשיו הרגע הנכון לאוורר את המגרות ולהוציא מהנפטלין תוכניות ישנות, מהטעם הפשוט, שעכשיו יש זמן…

לטובת כל בעלי העסקים שממש ברגעים אלו משתעשעים במחשבה שסטוריטלינג יוכל לשדרג את הפעילות העסקית שלהם, החלטתי לעשות סדר בתחום, בתהליכים, במוצרים ובתוצאות.

כמו לכל תחום חדש, גם כאן, יש אינספור הגדרות לסטוריטלינג עסקי, אבל בסופו של יום, כולן מתכנסות למשפט אחד: סטוריטלינג זה שיווק באמצעות סיפור.

  • אבל רגע, על איזה סיפור אנחנו מדברים?

והתשובה המדויקת היא:

כמובן לא על סיפורי סבתא, ולא סיפורי עלי בבה, ולא אגדות אלף לילה ולילה, ובטח לא סיפורי מעשיות כיד הדימיון הטובה עלינו. כשאומרים סטוריטלינג עסקי, מתכוונים לסיפור שנגזר מה- DNA של החברה, מבוסס על האסטרטגיה שלה, ומניע למכירת מוצר או שירות.

כמו שיש חשיבה עסקית, חשיבה אסטרטגית, חשיבה שיווקית, חשיבה יצירתית, כך גם יש חשיבה סיפורית. חשיבה סיפורית היא הלך רוח – state of mind. הסטוריטלינג מציע לנו הזדמנות לחבר בין הסיפורים שבנו את העסק ובעליו, למה שעשוי לרגש' לעניין ולהניע את הלקוחות.

  • אבל איך זה עובד במציאות?

 

מה קורה תכל'ס בתהליך סטוריטלינג עסקי?

בתהליך סטוריטלינג עסקי אנחנו יוצרים בשיתוף בעלי החברה/ עסק מנוע רב עוצמה שמאפשר לגעת באנשים ולהניע אותם לפעולה.

צעד 1 – זיקוק ה- DNA, קרי מודיעין עסקי שמקורו בסדרת ראיונות ותחקירים מול בעלי החברה:

צעד 2 – תרגום המידע לסיפורים:

צעד 3 – בנית מפת הטמעת הסטוריטלינג והטמעת התכנים בפועל, בהתאם לאסטרטגיית החברה וצרכיה:

 

מי צריך סטוריטלינג עסקי?

בעולם שלנו, כשרוב העסקים פועלים באותם שווקים, מוכרים את אותם מוצרים ושירותים ומנסים לגייס את אותם לקוחות, נדמה… שכולם צריכים ליצור לעצמם סטוריטלינג עסקי; חברות עסקיות בדרכן לשוק חדש, מתמודדים לראיונות, חברות בדרכן להתמודדות במכרזים לוקאליים וגלובאליים, עסקים קטנים ומנהלים בארגונים, כולם צריכים לגלות את הסטורי שיצור את הבידול מהמתחרים.

סטוריטלינג לחברות:

חברות עסקיות צריכות סטוריטלינג כדי ליצור בידול מהמתחרים

סטוריטלינג לפרויקטים:

פרויקטים זקוקים לסטוריטלינג כדי ליצור בידול בתודעת הלקוחות, בינם לבין פרוייקטים דומים 

סטוריטלינג למייסדים:

לקוחות נקשרים לסיפורים אישיים מרגשים של המייסדים (מי לא מכיר את תמונת הסבא מגבינות גד…) וגם המייסדים עצמם, צריכים להדק את החיבור הרגשי בינם לבין החברה ופעילויותיה, וזה קורה באמצעות סטוריטלינג של המייסדים.

איך משלבים סטוריטלינג בעסק?

ברגע שסיימנו את השלב הראשון בתהליך סטוריטלינג עסקי יש בידינו זיקוק מדויק של DNA העסק. המידע שגיבשנו בשלב הזיקוק הוא ה"בשר" ליצירת הסיפורים. הסיפורים שנייצר יוטמעו באתר, בבלוג, ברשתות החברתיות, בחומרים פרסומיים, בתערוכות, במצגות, בתהליכי מכירה, באירועים וכנסים, בלוגו החברה ובעיצוב המשרדים. אותם סיפורים יוטמעו באופנים שונים ויהפכו ל"סטורי" העסקי שיבדל את החברה. 

 

איך מתחילים תהליך סטוריטלינג עסקי? 

זה תלוי על איזה סטוריטלינג עסקי אנחנו מדברים. למשל, סטורי לתערוכת חברה בארץ או בעולם? סטורי לאתר? סטורי למוצר או שירות חדש? סטורי לחברה? המשותף לכולם הוא מפגשי מיפוי ראשון להכרות עם הדמויות המובילות בחברה, והבנה ראשונית של צרכים- מטרות- שאיפות- רמת בשלות ומוכנות.   

 

כמה זמן נמשך התהליך?

זה בערך כמו לשאול, כמה זמן לוקח לבנות בניין… על מה אנחנו מדברים? על מגדל בן 50 קומות? או על בניין בן 3 קומות? סטוריטלינג עסקי פרוס על פני מסגרת זמן של בין יום לשנה. תלוי בגודל העסק, בפריסתו (בארץ ובעולם) ובהיקף דרישותיו לגבי מוצרים (תערוכות, כנסים, אתרים, מצגות, עיצוב חללים, וכ"ב)

 

מהם תוצרי התהליך?

הנה מספר דוגמאות לתוצרים לתהליך סטוריטלינג עסקי:

  1. סיפור גיבור מרגש לפרזנטציה להצגת מוצר חדשני שלכם בפני משקיעים (כולל כמובן מצגת סטוריטלינג שיווקית מעוררת השראה).
  2. תכנים סיפוריים לאתר החברה: דף הבית, עמוד אודות, עמודי המוצרים, וסיפורי הצלחה ומשובי לקוחות מרוצים.
  3. ביתן מעוצב לתערוכה, שמבוסס לא רק על מידע אינפורמטיבי ומפרטים טכניים, אלא גם על סטוריטלינג מעורר ריגוש והשראה.
  4. ספר סטוריטלינג לחברה.
  5. וובינרים מקצועיים/ מכירתיים / שיווקיים בהם נשלב סטוריטלינג ליצירת ריגוש והנעה. 
  6. קטלוג סטוריטלינג לפרוייקט חדש.
  7. אירועי סטוריטלינג בחברה. 

 

4 דברים שלמדתי מתהליכי סטוריטלינג עסקי

  1. אף אחד לא מכיר את העסק שלך יותר טוב ממך.
  2. המידע- בידיים שלך, אבל היכולת לשאול שאלות נכונות- היא שלי. 
  3. בחיבור המדויק בין המידע (שלך) לשאלות (שלי) אנחנו יוצרים יחד סטוריטלינג עסקי שמתאים כמו כפפה, רק לחברה- למוצרים- לפרויקטים- וללקוחות שלך. 
  4. ואולי, הדבר הכי חשוב… כמו שרומא לא נבנתה ביום אחד, כך גם תהליך סטוריטלינג לעסקים: הכל מתחיל מהצעד הראשון- מיפוי מידע, ראיונות וניתוח לזיקוק לקראת בניית הסיפור.

 

לסיכום

  • אפשר להעתיק חזון (עובדה: כל כך הרבה משפטי חזון מדברים על "להיות מספר 1 בתחומי")
  • אפשר להעתיק ערכים (מהצד נדמה שכמעט כולם בוחרים באמינות, הגינות, יושרה, ידידותיות, חדשנות ושירותיות…)
  • אפשר בקלות להעתיק דפי נחיתה, אתרים, חומרים פרסומיים, קטלוגים.

אבל… אי אפשר להעתיק סיפור.

לא בגלל שאסור (כי בעולם שלנו לצמד המילים "זכויות יוצרים" אין משמעות רבה) אלא מפני שסיפור טוב מגיע מהקרביים, מהקישקעס, מהקרקעית של בעליו. ואין קרקעית אחת דומה לחברתה. וזו בדיוק הסיבה, שדווקא בעידן המידע בו אנחנו חיים, כאשר כמעט לכל דבר יש תבנית מוכנה (template) צמח תחום הסטוריטלינג, ככלי שיווקי רב עוצמה שמבדל עסקים מהמתחרים , ומרגש ומניע את הקונים. 

דווקא בלב משבר הקורונה שמטלטל את השווקים ומיצר סדר עולמי חדש, זה הרגע הנכון למנף אסטרטגיות ותוכניות באמצעות סטוריטלינג עסקי. וחברות שיעשו כך, לא רק יצלחו את המשבר, אלא אף יצאו ממנו מחוזקות, מדויקות ואטרקטיביות יותר ללקוחות.

לסטוריטלינג עסקי לחברה צרו קשר

 

למאמרים נוספים

כתיבת תגובה

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."

גם לך יש סיפור לספר?

שנהפוך אותו להרצאת השראה?