בלעדי: ראיון אישי עם "מר סטוריטלינג", כלי השיווק המופלא של העידן החדש

שירית בן ישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
Print Friendly, PDF & Email

הוא מרגש ומדויק, הוא מזיז הרים ומרטיט לבבות, הביקוש שלו מרקיע שחקים, ובכל זאת הוא מעדיף להישאר מאחורי הקלעים. בזמן האחרון כולם שואלים עליו, אז הזמנתי אותו להתראיין, והוא הגיע. בואו נקבל אותו במחיאות כפיים סוערות…

 

שירית בן ישראל, מומחית לסטוריטלינג אסטרטגי: היי מר סטוריטלינג, מה קורה? מה שלומך?

מר סטוריטלינג: הי שירית, כל יום והסיפור שלו, את יודעת… אבל חוץ מזה הכל נפלא:)

 

שירית: נכנסת לחיינו בלי הודעה מוקדמת. בכל פינה רואים אותך. כמעט כולם מדברים עליך. וכל כך הרבה אנשים רוצים אותך. אנחנו רוצים להכיר אותך יותר טוב. לדעת, מי אתה? מאיפה באת? עם מי אתה מסתובב? איפה אתה גר? מה אתה אוהב? מי החברים שלך? למי אתה יכול לעזור? ואיך להשתמש בך הכי טוב?. בקיצור, מר סטוריטלינג, מה הסיפור שלך??

מר סטוריטלינג: בכיף, בדיוק בשביל זה באתי.

 

שירית: שנתחיל?….מה לדעתך, הדבר הכי חשוב בסיפורים?

מר סטוריטלינג: אההה, לדבר על מה שאתה אוהב, ולהבין על מה שאתה מדבר, זה הכי חשוב. כי כשאנחנו מדברים על מה שאנחנו אוהבים ומבינים, התשוקה בוערת לנו בעיניים. אנחנו מדליקים אנשים, מעניינים אותם, מסקרנים, נותנים להם הרגשה ששווה להקשיב לנו (את יודעת… נותנים להם ערך) ובסופו של דבר הם מתחברים אלינו ואל מה שרצינו למכור להם. הסיפור הוא רק האמצעי.

 

שירית: נולדים סטוריטלרים או שאפשר ללמוד את זה?

מר סטוריטלינג: גם וגם. יש אנשים שמיום שנולדו סיפרו סיפורים, כמוך למשל…:) אבל גם אלו שלא, יוכלו להפוך למספרי סיפורים, אם יפתחו כמה אינטליגנציות חשובות:

  • האינטליגנציה המילולית (היכולת לייצר מלל עשיר, מגוון וזורם)
  • האינטליגנציה הלוגית (היכולת לייצר מבנה בהיר וברור למסרים)
  • האינטליגנציה הגופנית (קצב, אנרגיה ושפת גוף, כדי לא להרדים את הקהל)

את מבינה, אלו לא רק המילים, זו החשיבה שמארגנת את התוכן נכון, והיכולת לחבר אותו למטרה הגבוהה שלנו ובצורה מרגשת שמתאימה לקהל שלנו. נשמע פשוט?

 

שירית: יש לך מושג, למה הפכת ללהיט דווקא עכשיו?

מר סטוריטלינג: ברור… כי היום אנחנו חיים בעידן הידע, השווקים רוויי תחרות, עמוסי מידע ומסרים, וכולם מתאמצים לבלוט.התוצאה היא שאנחנו מוצפים במידע ובגירויים מכל עבר, וכדי למשוך את תשומת לב אנשים חייבים לרגש. הסוד הוא – הסיפור.וסיפור, זה אני! בזכותו הפכתי לטרנד הכי לוהט בשוק.

 

שירית: איך סטוריטלינג עוזר לי למכור בעסק שלי?

מר סטוריטלינג: שמת לב שאיכשהו רוב בעלי העסקים נראים ונשמעים דומים?… רק כשעוטפים את המידע היבש שכולם מכירים, בסיפור מרגש שנוצר על ידי המספר, מקבלים מסר שנשמע אחרת, והוא זה שמושך לקוחות. ולזה אנחנו קוראים סטוריטלינג עסקי.

אגב, זה מתחיל ממודיעין עסקי, מחשיבה וניתוח אסטרטגי. הסיפור בא אחר כך…

מכירה את וולטר דיסני? אז כן, הוא הבין את זה כבר לפני שנים כשאמר- "אני לא עושה סרטים בעיקר בשביל ילדים. אני עושה אותם בשביל הילד שקיים בתוכנו בין אם נהיה בני שש או בני שישים." והסוד שלו היה כמובן, סיפור סיפורים.

 

סטוריטלינג עסקי: מעוד חנות לממכר טוסטים, באמצעות סטוריטלינג, הפך המקום לבוטיק קונספט: standing toasts, in Seoul. והטעם? יאמי במיוחד, אם אתם שואלים אותי…

 

שירית: שמעתי שאתה עוזר למתמודדים בראיונות עבודה ומכרזים, זה נכון?  

מר סטוריטלינג: תראי, לכל ראיון מגיעים המון אנשים. כולם למדו ועבדו פחות או יותר באותם מקומות. אז איך אפשר לבלוט? זהו, רק אם מתרגמים את המידע היבש לסיפור מרגש, המראיינים יזכרו אתכם. 

אז כן, בראיונות אני עוזר למתמודדים להפוך את היכולות, וההצלחות, והכישורים לסיפורים מרגשים שמשכנעים את המראיינים.

שמעת על "סיפור גיבור? מבחינתי, כל מועמד הוא גיבור, והמשימה שלי ושלו היא להפוך את הידע והניסיון שלו לסיפור גיבור שישמיע בראיון. ואם את רוצה לדעת איפה בדיוק, אז שתדעי שסיפור גיבור מתברג יופי בשאלה האחרונה, שרוב המועמדים מנסים כמעט תמיד להתחמק ממנה: "יש לך משהו להוסיף? רוצה לשאול אותנו משהו?". 

 

שירית: איך סטוריטלינג עוזר למנחים בסדנאות להעביר את המסרים?

מר סטוריטלינג: יש היום אלפי סדנאות, עשרות אלפי מומחים והנושאים… יד על הלב, נראים ונשמעים אותו דבר. ניהול זמן, חשיבה חיובית, אפקטיביות, העצמה ומנהיגות, אבטחת מידע, ריפוי הגוף והנשמה, הורות ולילדים, התמודדות עם לחץ ושחיקה… מכירה?

בסוף, זה הסיפור האישי של המנחה וסיפורי מקרה מהקריירה והלקוחות שלו, שגורמים לאנשים לחבב אותו, להתיידד איתו וללכת אחריו. וזו הסיבה, שאני מאד אוהב לעזור למנחים לגלות את הסיפור האותנטי שלהם. בעיני זה תהליך מרגש במיוחד, והתוצאות… מדהימות!. 

 

שירית: סטוריטלינג יכול לעזור לקדם מוצרים? 

מר סטוריטלינג: כן, בטח!! תביני, מפרט טכני מעניין מהנדסים, אבל רובנו לא כאלה!. מפרטים לא מרגשים ואפילו די מלחיצים את רוב האנשים… גם אותי! כל המספרים והשורות הקטנות…  אבל אני, מצד שני, ממש לא מאיים. אני מדבר במילים רכות, על אנשים, ורגשות, ומספר סיפור שיש בו מסר של ניצחון. את בטוח יודעת שאנשים מאמינים היום לסיפורי המלצות של אנשים אחרים ולא למומחים מטעם…? נכון?. אז שתדעי, זאת העבודה שלי!.

 

סטוריטלינג לקידום מטרות חברתיות: והפעם, תערוכת המטריות המרהיבה בסיאול. מאות מטריות ירוקות נתלו לאורך הנהר במרכז העיר, כאשר על כל מטריה ניצב בגאווה ציור של ילד או ילדה מהעיר ובו מחאה נגד האלימות כלפי ילדים. עובד? ברור!! עובדה שצילמתי שם והבאתי עד כאן!

 

שירית: מה הקשר בין סטוריטלינג וגיוס משקיעים?

מר סטוריטלינג: שירית, דמייני שפיתחת אפליקציה שמחברת בין אנשי עסקים שטסים כל שבוע למקום אחר בעולם לבין הצורך שלהם לחזור עם מתנות לילדים ולבנות הזוג. ביצעת תהליך אפיון מדויק ואת מצוידת בנתונים, הן לגבי מספר אנשי העסקים, והן לגבי מוקדי טיסה עיקריים, משך שהות, מלונות מועדפים, משך שהייה ועוד.

כל טוב ויפה, אבל די יבש. ויבש זה בעיקר משעמם…אז מה עושים?. מדברים איתי! ויחד אנחנו כותבים סיפור, כמובן, אחרי שהשקענו במודיעין עסקי ובאפיון לקוחות הקצה של המוצר. 

רוצה דוגמא? הנה תציצי כאן:

"זו הייתה הטיסה השביעית שלו החודש, ואנחנו רק במחצית החודש. מייק בקושי ראה את בנו בן השבע. והזיכרון האחרון שלו ממנו היה הפנים הכעוסות שהפנה אליו כשחזר מהטיסה האחרונה.

כל פעם אותו נוהל. מייק מוקפץ לארבעים ושמונה שעות, בסיומן, הוא חוזר למשרד, וטובע בניירת מהבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות. ומה הוא בסך הכול רצה? לחזור ולראות חיוך על הפנים של הילד כשהוא סוף סוף רואה אותו!.

בטיסה האחרונה, כשהגיע מייק למלון בניו יורק שאלה אותו פקידת הקבלה אם הוא רוצה לקנות מתנות לילדים. מייק הביט בה בתדהמה… איך ידעה? אה.. יש לנו שירות חדש לאנשי עסקים עמוסים במיוחד. רק ספר לנו על הילד והמתנה המתאימה תחכה לך בחדר לפני שתעזוב את המלון.

כשחזר מייק הביתה, נכנס בלילה לחדר של הבן, נישק אותו ושם את המתנות בשקט על הרצפה.

"אבא לא שכחת אותי" אמר לו הבן בבוקר, וקפץ לתוך זרועותיו. שעה לאחר מכן שלח מייק הודעת ווטצאפ לסטפני מהקבלה במלון: "אני חוזר בעוד ארבעה ימים, הבן שלי מחכה שאטוס…".

מרגש, נכון? ועכשיו, אפשר להתחיל לבנות מצגת שיווקית שמשלבת בין המספרים לסיפורים.

 

שירית: ואיך משתמשים בך, מר סטוריטלינג בהרצאות השראה?

מר סטוריטלינג: השלב הראשון של  פיתוח הרצאת השראה הוא להכיר מקרוב את עץ הסיפורים במפת החיים שלנו. זה הבסיס להכול…. רק אחרי כשמסיימים לבנות את "עץ הסיפורים" אפשר לגלות את המסרים והשיעורים, ובעיקר את החוט המקשר. וכשכל החומרים מוכנים, מחליטים איזה סיפור הכי מתאים כדי לפתוח בו את הרצאת ההשראה שלכם. הרצאת השראה ואני אחים, לא ידעת? אבל אני נולדתי לפניה!…

 

שירית: האמת, לא ידעתי… ותגיד, איפה אתה גר?

מר סטוריטלינג: אני גר בשכונה נחמדה, באמצע הדרך בין הלב לראש. מפה תביני, שרק סיפור מרגש זה לא אני, וגם, שרק סיפור ענייני עם מידע חשוב זה גם לא אני. אני, זה החיבור המדויק בין הלב לראש. בין המידע לריגוש. שם,  בנקודת המפגש המדויקת בין שניהם, אני נולד, כל פעם מחדש.

 

שירית: יש לך משפחה? אחים? אחיות?

מר סטוריטלינג: כן, יש לי משפחה מתוקה, לא הכי גדולה, אבל חמה ואוהבת. יש לי אח אחד ושתי אחיות. וגם כמה בני דודים. את בטוח מכירה חלק מהם. מר סיפור חיים הוא האח שלי, גברת הרצאת השראה וגברת פרזנטציה, גם הן אחיות שלי. אני חבר של כולם ועובד איתם קבוע. בן דוד חמוד שלי הוא מר 'סטוריטלינג שיווקי'. בן דוד אחר שווה בטירוף מתעסק בסיפורים קצרים עם פואנטה להרצאות טד. ויש לי בת דודה משגעת שמכניסה אותי לכל המצגות שלה, קוראים לה גברת "מצגות שיווקיות". וזו רק חלק מהמשפוחה הקרובה שלי.

 

שירית: וואא.. עברה חצי שעה

מר סטוריטלינג: שמת לב איך הזמן טס.

 

שירית: שנסכם על מה דיברנו?

מר סטוריטלינג: כן, באהבה. הגיע הזמן לסגור את הפינות.

תראו, לא נולדתי היום את זה אתם כבר יודעים. הייתי כאן כשהאבות של האבות של האבות שלכם חיו במערות וציירו את הסיפורים שלהם על הקירות. גם האימהות שלכם השתמשו בי כשרצו להרדים אתכם (זוכרים, זהה לא תמיד הצליח להן, אבל זה לא בגלל שהסיפורים לא היו טובים) והמפקדים שלכם בצבא טחנו אותי כשרצו לגבש את המחלקה. זוכרים?

אז אם, גם אתם רוצים להשתמש בי נכון, תזכרו כמה דברים חשובים שיעזור לכם בדרך:

  1. תספרו רק סיפורים שאתם אוהבים ומבינים.
  2. אל תעמיסו! אתם לא משאית הובלה, תכניסו לסיפורים רק את הפרטים החשובים.
  3. תחברו בין הראש ללב: בין המידע לרגש, בין המספרים לסיפורים.
  4. תשאלו שאלות כדי לעורר חשיבה.
  5. אל תרצו על… אנחנו לא באקדמיה, תספרו את…ועם הרבה רגש.

ומעבר לזה, כל מה שדיברנו בראיון.

 

שירית: תודה שבאת. זה היה תענוג להקשיב לך. מקווה שגם אתה נהנית איתנו.

מר סטוריטלינג: שירית, מה הסיפור שלך? הרי אנחנו חברים טובים ועובדים יחד כבר הרבה שנים, אז תרגישי חופשיה להזמין אותי שוב. מבטיח לבוא 🙂

 

למאמרים נוספים

כתיבת תגובה

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."

גם לך יש סיפור לספר?

שנהפוך אותו להרצאת השראה?