להמציא את עצמך מחדש: כך תיצרו סיפור חדש בקריירה אחרי הקורונה

שירית בן ישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
Print Friendly, PDF & Email

משבר הקורונה מציב בפני כולנו אתגרים שלא היכרנו. זו הזדמנות נדירה לעצור ולראות את התמונה הגדולה, לחבר את הנקודות, לזהות את האפשרויות ולנוע הלאה לפרק הבא. 

הכתבה מיועדת לכל המוכשרים רבי הכישורים, שמשבר הקורונה קצת טרף להם את הקלפים. אולי פתחתם עסק והיו לכם תקוות רבות, אולי בדיוק התחלתם להצליח אחרי השקעה מרובה, ואולי מצאתם את עצמכם מחוץ לארגון בו השקעתם את מיטב שנותיכם. בכל מקרה, אתם חשים מוחמצים, מבולבלים ומאוכזבים, ומתלבטים בשאלה הגדולה: מה הלאה?

אז, אל תתייאשו!!!

תזכרו, אנחנו חיים בעולם בו הכול אפשרי! זה טוב. ברור. אבל זה גם רע, כי הרבה הזדמנויות עושות כאב ראש. וזו הסיבה שלהרבה אנשים מוכשרים אין מושג במה לבחור ואיך להתחיל.

אבל, זה לא חייב להיות ככה.

אפשר, ממש עכשיו, להתחיל להסתכל על עצמכם מזווית קצת אחרת. מרחוק יותר, מגבוה יותר, וגם קצת באלכסון, כדי ליצור סיפור שיעזור לכם להמציא את עצמכם מחדש. 

 

להמציא את עצמך מחדש: ממה מתחילים? 

ליצירת סיפור חדש בחיים, בקריירה או בעסקים, יש נוסחה, שעולה באופן ברור ממחקרים ומהחיים עצמם. כולן מדברות על מיקוד, על תשוקה ומהות, על אותנטיות וגילוי היעוד, אבל גם לאומץ ולמוכנות לחשיפה יש תפקיד חשוב. ובצד כל אלה זקוק כל אדם לגוף תומך שיכוון ויעודד העצמה והתפתחות.

המטרה – "לגלות את עצמך מחדש" היא הדלק המניע. אבל זו המודעות העצמית והיכולת לנהל את הרגשות שמגדילות משמעותית את סיכויי ההצלחה.

לברוא את ה"עצמי החדש" זו זכות, למרות שרבים נוטים לראות בה קושי או אילוץ. ופה בדיוק מסתתרת ההזדמנות הגדולה: כי המפתח ליצירת שינוי מתחיל משינוי הגישה.

להמציא את עצמך מחדש, משמעות- לשנות מצב צבירה. בדיוק כפי שחומר במעבדה, עובר ממצב מוצק ברור ומוגדר למצב נוזלי, שמוכן להתעצב מחדש. ובאותה נשימה, חייבים להיזהר שלא להפוך לגז שמתנדף באוויר תוך כדי תהליך.

 

הצעד הראשון

שתי הנחות היסוד ליצירת סיפור חדש הן, שהצלחה חיצונית לא קורית אלא אם כן היא מחוברת לפנימיות, ושלכולנו יש כישרונות מיוחדים הממתינים לשעת הכושר להתגלות. 

לכן, הצעד הראשון בכל השיטות הוא לגרד באהבה (ולא בהצלפה, כפי שאנחנו אוהבים לעשות) את המעטפת החיצונית הקיימת, כדי לאפשר לעור חדש לצמוח. עצמו עיניים ודמיינו את הנחש: איך בטיימינג הנכון, הוא משיל את עורו בדיוק ברגע שעור חדש מתחיל לצמוח מבפנים. כך בדיוק מתחולל תהליך ההמצאה מחדש בחיים שלכם.

במאמר שלפניכם אציע לכם 6 דרכים לגלות את עצמכם מחדש, כדי למצוא את כיוון הקריירה והתפקיד הנכונים לכם, שיכניסו לחייכם גם פרנסה, גם אתגרים וגם יעזרו ליצור משמעות.

 

שיטה 1: חוק הדהארמה

חוק הדהארמה מציע דרך בת שלושה שלבים לגילוי המהות. המטרה היא לפענח את ה- DNA כדי למצוא את הנישה הייחודית שבה תוכלו לבלוט:

  1. לגלות את ה "אני האמיתי" שלך
  2. לבטא את כישוריך המיוחדים
  3. לחלוק במתנות כדי להביא שמחה לעצמך וגם לאחרים.

נשמע פשוט, לא?

אז מה גורם לכם "לשיר"? מה מעלה חיוך על השפתיים שלכם?  מה חלמתם לעשות בילדותכם ועד היום לא העזתם להגשים?

 

שיטה 2: גלו האם אתם אנשים מ'זן T'

ד"ר טינה סיליג, מרצה, חוקרת וסופרת, מנהלת תוכנית היזמות הטכנולוגית של אוניברסיטת סטנפורד, טוענת, שמי שיצליח בעולם החדש אלו הם האנשים מ'זן T'. האם אתם חלק מהם? בואו נבדוק.  

בספרה "דברים שהלוואי וידעתי בגיל עשרים- קורס מזורז בלכידת הזדמנויות" (כנרת, זמורה- ביתן 2011) מגלה סיליג שה 'אנשים מזן T' הם אלו המיומנים ביצירת סדר ובהפיכת המידע לתועלות. מידע ((information הינו ערימה של פרטים. לרובנו יש מידע בשלל תחומים, אבל, השאלה החשובה היא מה אנחנו עושים איתו.

לאנשי ה- T יש ידע מעמיק בתחום אחד לפחות וידע מעט יחסית בתחומים רבים. הם פתוחים, חדשנים ויזמים, מה שמאפשר להם לעבוד ביעילות עם אנשי מקצוע בתחומים אחרים כדי לממש את רעיונותיהם.

'אנשי ה- T' הם מולטי דיסציפלינאריים, רב מערכתיים, בעלי ראייה אסטרטגית, נחנו בראייה הוליסטית, יכולת סנכרון ויצירת אינטגרציה, מבינים את הדרש ולא רק את הפשט, מיומנים ביצירת הקשרים והיקשים.

לרוב, הם חיים מחוץ ל 'עדר', הם מעזים לעשות את השונה בכל פעולה, שוברים שגרה ופורצים גבולות חשיבה, הם יודעים לשאול שאלות, לארגן, למיין, לחבר, לתעדף וליצור כלים חדשניים המהווים את המפתח לפתרון בעיות שמעסיקות אנשים, ארגונים ועסקים.

אנשי ה- T הם  'בלנדרים אנושיים' ו- 'סינתיסייזרים שיווקיים', שמומחיותם הגדולה הבאה לידי ביטוי בארגון המידע באופן הנכון לארגון כדי שיוכל להשיג את מטרותיו ואת יעדיו העסקיים.

ברור שהם יצירתיים ביותר!. חלקם "ניחן" בהפרעות קשב וריכוז, שהצד החיובי ביותר שלהן הוא היכולת לראות דברים והקשרים שאנשים שחושבים ליניארית ולא 'מחברים את הנקודות' לא יכולים.

בלב תל אביב של לפני הקורונה יש קפה- מסעדה קטן שמנסה בכל כוחו לשרוד. לפי כמות השינויים שחלו בו בשנה האחרונה נראה ששכרו בעליה יועצים שונים: אחד- ייעץ לשים מדשאה מלאכותית, השני- להציב כלי כלשהו בכניסה, והשלישי- יעץ ככל הנראה להציב סט ישיבה בכניסה.

כל המלצה לכשעצמה כנראה נכונה, אבל אם לשפוט, כיועצת, העוברת מידי יום מול הבית הקפה ומביטה בו מבחוץ – השורה התחתונה לא השתנתה. כל יועץ מכיר את עולם התוכן שלו – המלצות פאנג שווי, המלצות צבע לעיצוב תדמית, המלצות עיצוב מרחב ליצירת זרימה, ועוד, אבל אף אחד מהם לא הסתכל על התמונה הכוללת.

זוכרים את רופא המשפחה של פעם?

הרופא של שנות ה- 50 בישראל שידע מעט על כל חלק בגוף, וכשהגעת אליו ידע לחבר את כל פיסות המידע וגילה לך מה לא תקין אצלך.

האמת, גם אני לא זוכרת, אבל שמעתי עליו סיפורים כל שנות ילדותי, ובטוח שגם אתם שמעתם מהוריכם. במסעדה שברחוב לידי לא טיפל "רופא משפחה" אלא שלל "רופאים". כל אחד מהם ראה רק את הזווית הצרה שלו, ולא התענין בתמונה השלמה. במסעדה שלידי לא היה יועץ מזן T. 

אם למדתם מספר תחומים, ואם אתם מצוידים במיומנויות וכישורים באותם תחומים, נסו לבדוק איך תוכלו לכנס את כולם כערכים מוספים תחת תחום ליבה מרכזי אחד. כך, גם תגדירו תחום עיסוק חדש, וגם תוכלו ליצוק לתוכו כערכים מוספים את שלל תחומי הידע שלכם.

 

שיטה 3: חברו את הנקודות

מלקולם גלדוול בספרו "המצוינים" מדבר על היכולת "לחבר את הנקודות" כדבר הכי משמעותי בעולם הקריירה בימינו. אנשים רבים למדו עיצוב ועברו לפיתוח מוצר, ואולי קצת קוד ותכנות, ועל הדרך אפיון, ולפעמים הם כותבים תוכן, ולמדו תחומים אלטרנטיביים, ושפות ועוד.

בשיטה של גלדוול, בחיבור בין כל הנקודות נוצר משהו חדש. בניגוד ל'מודל האנשים מזן T' שמגדיר ליבה ומשלב בה את יתר תחומי הידע, כבמודל של גלדוול, אתם יוצרים משהו חדש.

שמעתם פעם על מקצוע "הנדסת תודעה"?

זה אחד מהמקצועות בעידן החדש. בעולם שבו לתקשורת ברשתות החברתיות יש השפעה קריטית על תהליכים ואנשים, אלו שיודעים להנדס את דעתו הבלתי יציבה של הקהל, מחזיקים בכוח עצום.

כל תאגיד שאפתן מחזיק בסוללת "מהנדסי תודעה". ואתם בטח שואלים את עצמכם איפה לומדים הנדסת תודעה. ובכן, כרגע אין לימודים מוסדרים, אבל.. ופה הבשורה עבורכם. בכדי להפוך למהנדס תודעה נדרשים ידע ומיומנויות בתחומים הבאים:

  • תקשורת (כתיבה, שיחה, הכרות מעולה עם העולם הדיגיטלי)
  • פסיכולוגיה (הבנת צרכים לביצוע מניפולציות)
  • הכרות עם המציאות העסקית (במגזרים השונים)
  • אישיות מניפולטיבית ומצפון גמיש (מכיירם מישהו?)

אז נכון, לא כולם יהפכו למהנדסי תודעה, אבל כולם יכולים לנסות לחבר את הנקודות. העלו על הכתב את כל תחומי הידע שלכם, ונסו לראות בדמיון משהו חדש שתוכלו ליצור מתוכם.

 

 

שיטה 4: מצאו את הבורקס שלכם

בספרו "אני רוצה הכול" מציג ליאור פרנקל את מודל הבורקס. פרנקל כותב ומרצה על יזמות, קריירה דור ה-y, והעולם החדש, ומנהל קהילת 'אנשי העולם החדש' בפייסבוק.  

המסרים שלו ברורים: העולם השתנה. דור ה- y לא דומה לדור שהביא אותו לעולם. אנחנו לא מסתפקים במשכורת, רוצים יותר, הרבה יותר. לכן, אנשים לומדים תחומי דעת כמו אימון, טיפול, ייעוץ. לכן, כל כך הרבה אנשים רוצים היום להיות מנטורים מרצים ומורי דרך. עברנו מעולם ה"או-או" לעולם ה"גם-וגם-וגם".

'מודל הבורקס' מציג 3 צרכים מרכזיים של אנשים בעידן החדש: כסף, הנאה, משמעות. לאו דווקא בסדר זה, אבל אנחנו בהחלט רוצים את שלושתם במצטבר.

אז מה גורם לכם ליהנות? ומה מייצר לכם משמעות? וממה תוכלו לעשות הכי הרבה כסף?. ענו על 3 השאלות, קראו את הספר, ואתם בדרך הנכונה לגילוי הסיפור החדש של הקריירה שלכם.

 

 

שיטה 5: ארגנו הקאטון משלכם

טל שמואלי היה מנהל מכירות בלינקדין. ארגון מבוקש, עבודה מצוינת, שכר נפלא. אבל,לדבריו לא היה מאושר. את תהליך חיפוש הדבר שיגרום לו אושר תיעד, ובחכמה הפך אותו להרצאת טד שהוצגה בווינה.

אז בסדר, לא כולם יגיעו לטד, אבל לאמץ את ההאקטון ככלי לזיהוי ה'אני החדש' כל אחד יכול. ארגנו לכם קבוצת חברים שמכירים אתכם טוב טוב (עשו זאת עוד היום בסקייפ או ב- ZOOM).

שאלו אותם שאלות עליכם:

  • מה אתם יודעים לעשות?
  • מה לדעתם אתם אוהבים?
  • במה אתם הכי טובים?
  • איפה הם רואים אתכם?
  • מה לדעתם הכי מתאים לכם?
  • היכן כדאי לכם לעבוד?
  • האם מתאים לכם להיות עצמאים או שכירים?
  • בארץ או בחו"ל?

שאלו באומץ והקשיבו בתשומת לב. אל תתנגדו לדבריהם, קבלו אותם באהבה. בחנו את התשובות, במיוחד אם הן נוגדות את דעתכם. בפער בין מה שאתם חושבים עליכם לבין מה שהחברים שלכם חושבים, מתחבא הסיפור החדש שלכם.  

להאקטון ליצירת הקריירה הבאה שלכם לוחצים כאן

 

שיטה 6: לכו לייעוץ קריירה

ראיתם פעם תבשיל שמבשל את עצמו? אני בטוחה שלא. לכן, אל תבשלו את עצמכם לבד יותר מידי זמן. ניסיתם והצלחתם? מה טוב. לא? חפשו את יועץ הקריירה המתאים לכם וצאו לדרך.

בעולם שמשתנה ללא הרף, חייבים ידע וסיפור מנצח כדי להגיע רחוק וכדי להיות משמעותיים. הכלכלה של ה'פוסט קורונה' תיראה שונה מזו שהיכרנו עד כה. התחרות על כל מקום עבודה תוכפל, התחרות בין העסקים תגדל, וחשיבות הסיפור השיווקי תתעצם בהתאם.

בארגונים רבים מבינים ששום דבר לא וודאי יותר, ומחפשים עובדים שיוכלו להשתנות בהתאם לשינויים בסביבה החיצונית. לכן, אם מצאתם את עצמכם כרגע מחוץ למשחק, זה הזמן להתארגן מחדש בצורה גמישה וורסטילית כדי ליצור את הפרק הבא בסיפור הקריירה שלכם.

 

אז, מה הסיפור עם הקריירה שלך?

זו שעתם הגדולה של המוכשרים רבי הכישורים, אנשי הלמידה וההתפתחות המתמדת, שיודעים למנף מצבי משבר להזדמנויות צמיחה מופלאות. התקופה הקרובה מציבה בפני כולנו אתגרים שלא היכרנו. המפתח לשינוי וצמיחה נמצא בידיים שלנו. כל אחד מאיתנו נמצא בימים אלו במעבר למצב צבירה חדש. זו הזדמנות נדירה לראות את התמונה הגדולה, לחבר את הנקודות, לזהות את הכישורים והיכולות, ולנוע הלאה לדבר הבא.

ליצירת סיפור חדש בקריירה או בעסק, צרו קשר>>

 

למאמרים נוספים

כתיבת תגובה

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."

גם לך יש סיפור לספר?

שנהפוך אותו להרצאת השראה?