להיות מרצה: 28 הדברים שהכי רציתם לדעת על כתיבה ושיווק הרצאות

שירית בן ישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
Print Friendly, PDF & Email

המאמר מיועד לכל מי שרוצה להיות מרצה, ומתלבט בשאלות הכי בסיסיות: איך בונים הרצאה, מי בונה הרצאה מקצועית ומי עוזר לבנות הרצאת השראה, מי כותב הרצאה ומי יכול רק לייעץ, כמה משלמים על הרצאה, מי בונה מצגת, איך משווקים הרצאה, ועוד.

במאמר שלפניכם ריכזתי חלק מהשאלות שאני מקבלת במייל מידי יום, מאנשים שרוצים להיות מרצים ואת התשובות שעניתי להם. את כל התורה של – איך להיות מרצה, תגלו כאן.

בואו נתחיל…

 

1. מי יכול להיות מרצה?

היום, כמעט כל אחד שרוצה, יכול להיות מרצה. אבל, בואו נפריד בין לקרוא לעצמך מרצה, לבין להיות מרצה שהפך את ההרצאות לעיסוק המרכזי ומתפרנס ממנו. כל אחד יכול לקרוא לעצמו מאמן, יזם, יועץ וגם מרצה. אבל ההבדל המהותי הוא למי מוכנים לשלם על ההרצאות וכמה. בכדי להיות מרצה שאומנותו היא פרנסתו, אתה חייב להשקיע ב – 5 דברים חשובים: הרצאה מעולה, יכולת פרזנטציה מצוינת, שיווק רציף, תמחור מדויק, וגיוס מתמיד של לקוחות (ארגוניים או פרטיים) שמוכנים לשלם עבור ההרצאות שלך.

 

2. איך בונים הרצאה?

זוכרים איך בניתם בתים ודמויות מלגו? ככה בדיוק בונים הרצאה.

  • לכל סוג הרצאה יש מבנה ייחודי משלה שחייבים להכיר.
  • בוחרים נושא שמעניין אתכם, כזה שאתם שולטים בו.
  • עוברים לקרוא את המאמר המקצועי שכתבתי כאן- איך בונים הרצאה.

 

3. איך משווקים הרצאות?

איך לשווק הרצאות בלי רשימת דיוור ובלי משפך שיווקי? זה אפשרי בכלל?. כן, בוודאי!. בעסק קטן המבוסס על בעליו, רק פעילות שיווק על בסיס חוזקות ומשאבים אישיים תניב תוצאות טובות ובמאמץ קטן יחסית. במאמר שכאן תכירו אסטרטגיות לשיווק הרצאות, כולל את האסטרטגיה שאפשרה לי להביא אתכם כרגע לקרוא את המאמר הזה.

 

4. איך מדייקים הרצאה שכבר כתבתם?

כתבתם הרצאה, הרציתם אותה מספר פעמים, או שעדיין לא. בכל אופן, אתם מרגישים שמשהו לא מדויק בה. סביר להניח שאתם צודקים. לכתוב  הרצאה, כל סוג של הרצאה, זו מומחיות בפני עצמה!. והמומחיות הזו מחייבת גם ידע מקצועי עשיר אבל בעיקר, יכולת יצירת מבנה ותשתית נכונים לידע שתרצו להטמיע בהרצאה.

מכירים אנשים שהבית שלהם תמיד מסודר? שהארונות שלהם עומדים למסדר? ואחרים, שאצלם הבלגן חוגג?. מומחה לבניית הרצאות עשוה למידע שלך, מה שאדריכלית מעולה עושה לבית הישן שלך.

אם כתבתם הרצאה והיא מרגישה לכם לא ממוקדת, כדאי שתבדקו עם עצמכם את הנקודות הבאות:

  • האם שם ההרצאה עומד בהלימה עם התוכן?
  • כמה פעמים המילה "אני" מופיעה בהרצאה? (רמז: הרבה זה רע!)
  • מה המסרים המרכזיים של ההרצאה (רשמו 5-7 מסרים)
  • מה מסר העל של ההרצאה? (האם הוא נגזרת של מסרי המשנה?)
  • האם יש בהרצאה הפעלות, שאלות, מידע וכלים או רק הסיפור שלכם?

אלו חלק מהדברים שאתחיל לבדוק אתכם כשנשב לעבוד על ההרצאה שלכם. אז למה שלא תנסו לעשות אותם בעצמכם כבר עכשיו?.

 

5. האם אפשר להתפרנס רק מהרצאות?

כן, כן, כן! מגיל 20 וקצת, מיד אחרי הצבא, אני מרצה. ואני לא לבד!. אבל, בכדי להתפרנס מהרצאות תהיו חייבים לבנות תשתית שיווקית, שתבדל אתכם מהמתחרים, ותמשוך אליכם לקוחות.

לידיעה כללית, במגזר הציבורי תוכלו להגיש הצעות בעלות של 1,500 ₪ להרצאה, מבלי שהמזמין יידרש להציג 2 הצעות נוספות (חובת מכרז). כלומר, מי שירצה, ייקח אתכם בלי בעיות. כהתחלה, מה רע בשלוש הרצאות בשבוע בעלות של 1,500 ₪ להרצאה?

 

6. איך מתגברים על פחד קהל?

רוב המאמנים אוהבים לדבר על כלים להתגברות על פחד קהל. אחרי 4 עשורים של פיתוח, כתיבה ושיווק הרצאות ומרצים, לי, יש דעה אחרת.

אני מגלה לכם סוד: אני לא מתעסקת בפחד קהל, כי לדעתי הוא לא באמת קיים!!. הוא בסך הכול תירוץ (די עצוב) שאנחנו מספרים לעצמנו, כדי לא לעשות מה שאנחנו לא בטוחים שאנחנו יכולים, או מסוגלים, או שנצליח בו.  

אז מה השיטה שלי?

אני מתמקדת בדבר החשוב באמת! בתוכן.

בתהליך פיתוח ההרצאה אנחנו מרוכזים בתכנים בלבד: בסיפורים, בשיעורים, ובמסרים. בשלב בו ההרצאה פתאום מקבלת חיים משלה, משהו קורה גם לבעלים שלה. עכשיו, הוא מחובר לכל מילה, הרי כתבנו את ההרצאה יחד והתכנים שלה הגיעו ממעמקי הנשמה שלו. ומכיוון שהוא מחובר להרצאה, הפחד, שקודם עצר, הופך בבת אחת לתשוקה ודחף מטורף לצאת החוצה ולצעוק את המילים.

לאן נעלם הפחד? מה קרה לפחד הבמה?. אין לי מושג! ובינינו, הרי כבר אמרתי לכם שבעיני, הוא לא באמת קיים.

 

7. מי יכול לעזור לך לכתוב את ההרצאה?

תשכחו מכל מה שחשבתם! כי כתיבת הרצאה לא דומה לשום דבר שאתם מכירים מתחום הכתיבה. זה לא סיפור, וזה לא שיר, וגם לא מאמר או כתבה. זו לא תחרות קריאטיב, ולא תחרות חריזה. יותר מידי אנשים פונים לעורכים לשוניים, או ליועצים לכתיבה שיווקית, וחושבים, שהם האנשים הנכונים לכתוב להם את ההרצאות.

טעות! טעות ענקית!

מי שכותב הרצאות נדרש ל- 5 מיומנויות קריטיות:

  • חשיבה עסקית וקריאטיבית: לצורך זיהוי קהלי יעד, זיהוי צרכים ובעיות, שיווק, בניית תהליך המכירה, גיבוש מסרי ההרצאה וגיבוש מסר העל שלה.
  • יכולת הבניה: יצירת מבנה מדויק לכל התכנים, המסרים, הסיפורים, השאלות, תהליך המכירה, ההפעלות וכל השאר.
  • ידע מקצועי וכללי במגוון תחומים: באמצעותו יוכל לתרום להעמקת תכני ההרצאה
  • סטוריטלינג- יכולת יצירת סיפורים בחשיבה אסטרטגית שתוביל לתוצאה הרצויה
  • כישורי כתיבה שונים, ביניהם: כתיבת סיפורים, כתיבת מחזות וכתיבה שיווקית.

8. כמה משלמים להרצאה?

  • בחוגי בית בארגונים כמו ויצ"ו תקבלו בסביבות 600 ₪ להרצאה.
  • במגזר הציבורי, על הצעה של עד 1,500 ₪ לא חלה חובת מכרז, ולכן, ויהיה לכם קל יותר להפוך אותה להזמנת עבודה.
  • גופים הסתדרותיים – בסביבות 2,000 ₪.
  • הרצאה ממותגת של מרצים מוכרים ברמות שונות- 2,500- 5,000 ₪.
  • הרצאות של מרצים מבוקשים- 5,000- 12,000 ₪ ויותר.

 

9. מהם נושאי ההרצאות הכי מבוקשים?

בסקר הרצאות שביצעתי בקרב 250 ארגונים, גיליתי את "רשימת 12 ההרצאות הכי מבוקשות", והרי היא לפניכם:

  1. פיתוח מצוינות אישית/ הצלחה/ מנהיגות
  2. העצמה אישית/ נשים
  3. התמודדות עם שינויים
  4. שפת הגוף
  5. התמודדות עם לחץ ושחיקה
  6. ניהול קונפליקטים
  7. אמנות המשא ומתן
  8. תקשורת אפקטיבית
  9. שיפור השירות
  10. שיפור מכירות
  11. פרזנטציה מנצחת
  12. שיווק/ שיווק דיגיטלי

 

10. מה ההבדל בין סוגי ההרצאות?

מרגישים שמרוב מידע על הרצאות יש לכם סלט בראש?!  רוצים לדעת אלו סוגי הרצאות יש בשוק? מה ההבדל ביניהן? ואיזו הרצאה מתאימה לכם.  כל מה שרציתם לדעת על הרצאות ולא היה לכם את מי לשאול, תגלו כאן

 

11. יש אנשים שכבר בנית להם הרצאות והם מרצים?

ברור!. זה גם המקום לספר לכם, שכבר בשיחת הטלפון הראשונה אני שואלת אתכם, האם ההרצאה היא למטרת כסף. למה? כי אני לא אוהבת שאנשים עובדים בחינם.

וכי אני מאמינה שכל אדם זכאי לקבל תמורה לידע ולמומחיות שלו. תציצו כאן בעמוד המרצים באתר שלי. מה שתראו הם אחוז קטן המרצים שאיתם עבדתי, אבל כל אחת ואחד מהם כבר עומד על במה ומרצה.

 

12. מה ההבדל בין הרצאת השראה לסיפור חיים?

הרצאת סיפור חיים היא כמו קורות חיים בתלת מימד. ברוב הטיוטות של סיפורי חיים שאני מקבלת מאנשים המילה "אני" מופיעה לפחות 100 פעמים. תדמיינו… איך זה מרגיש לכם?. וזו בדיוק הסיבה לכך שרוב הרצאות "סיפור החיים" הן גיבוב של אירועים, שאולי מעורר אמפטיה, ולפעמים גם התפעלות, אבל ביום שאחרי, אם אשאל אתכם- "מה לקחתם? מה נשאר לכם מההרצאה?" התשובה שלכם תהיה "כלום".

לכן, הרצאת השראה מקצועית שמבוססת על סיפור חיים תהיה בנויה מ- 30% סיפורי (גג) ו- 70% השראה, בצורת שיעורים ומסרים, תרגילים ושאלות, ועוד. וזה ההבדל המהותי בין השתיים.

 

13. איך מגיעים להרצות בחו"ל?

רוב המרצים שמספרים על הרצאות בחו"ל טסים לביקורי חברים, ושם, בין ביקור המשפחה לסיור בעיר, מישהו מארגן להם סדנא או הרצאה, לרוב בקרב הקהל השבוי של הקהילה היהודית.

זו בהחלט חוויה! אבל, כשאומרים לי "אני מרצה בחו"ל" אני מצפה למשהו אחר.

אז לטובת כל מי שרוצים להרצות בחו"ל, חשוב שתדעו שכל ארגון, חברה עסקית או משרד ממשלתי, שמוציאים קבוצות לחו"ל, גם מזמינים מרצים מישראל.

לגבי התשלום, לעיתים, זה נסגר בטיסה ואירוח תמורת ההרצאות, ולעיתים בתשלום מלא. ההחלטה תלויה במוניטין, וביכולת שלכם לנהל משא ומתן.  

 

14. איך מגיעים להרצות ב- TED?

רבים רוצים היום להיות מרצים, וכמעט כל מרצה שני חולם לעמוד על במת TED ולהרצות. מדובר בתהליך מורכב, המחייב ידע ומקצוענות, בניית הרצאה ייחודית בהיקף של עד 18 דקות, שיש בה ערך מיוחד ותרומה לעולם.

באתר TED תמצאו הדרכה מסודרת להגשת הצעה לאחד מאלפי האירועים שמתקיימים בעולם בפורמט של TEDx.

15. איך בונים הרצאת TED?

הרצאות TED אני קוראת- "הרצאה קטנה עם תוצאות גדולות". קטנה, בגלל מגבלת הזמן שנעה בין 3- 18 דקות, למרות שזמן הבניה שלה יכול להיות ארוך מאד. תוצאות גדולות, הואיל ובשיווק נכון חלק גדול מהרצאות ה- TED בעולם הפכו את בעליהן למרצים מבוקשים ביותר.

לפי כריס אנדרסון, נשיא ואוצר ראשי של TED, משימתכם העיקרית כמרצים היא לבנות רעיון בתוך מוחותיהם של מאזיניכם.

בעידן שלנו, המאופיין בגירויים מטורפים, מידע בכמויות הזויות, ורף קליטה מזערי, רעיון אחד, זה מה שהמאזינים מסוגלים לקלוט!!!. כן, רעיון אחד בלבד! לא עשרה, לא חמישה וגם לא שניים…

אם אתם מבינים את המסר ומקבלים אותו באהבה, אנדרסון מציע לכם 4 קווים מנחים לביצוע משימה זאת:

  1. הגבילו את הרצאתם לרעיון מרכזי אחד ויחיד.
  2. תנו לקהל שלכם סיבה לאכפתיות.
  3. בנו את הרעיון נדבך אחר נדבך, על יסוד תפישות שהקהל שלכם כבר מבין.
  4. והעצה האחרונה: עשו את הרעיון שלכם לראוי לשיתוף.

 איך בונים הרצאת טד מנצחת בשיטה של כריס אנדרסוןתקראו כאן

 

16. איך מוכרים מוצרים תוך כדי הרצאה?

הרצאה היא גם אמצעי וגם מטרה. כאמצעי, היא אמורה לעזור לך למכור שירות או מוצר שלך. לכן, לאורך כל ההרצאה נקיים שני תהליכי מכירה, האחד – סמוי, והשני – גלוי.

תהליך המכירה הסמוי מתחיל מהפיטצ' שלך (3 משפטי ההצגה העצמית שהם תהליך מכירה לכל דבר), ועובר לשימוש מחושב בסיפורי לקוח, ושילובם בהרצאה.

תהליך המכירה הגלוי מתקיים קרוב לסיום ההרצאה, לאחר ש"בישלת" את הלקוחות הפוטנציאליים שלך, וגרמת להםyou – To know like & trust.

המוצר שתרצה למכור יופיע בגלוי על השקפים האחרונים במצגת ההרצאה שלך, ולקהל תחלק חומר פרסומי שיפרט את המוצר (שם, שעות, נושאים, עלויות, המלצות, תועלות, ועוד)

 

לייעוץ שיווקי שיעזור לכם למכור הרצאות? צרו קשר>

 

17. מתי כדאי לבקש משובים על ההרצאה?

על הברזל, צריך להכות בעודו חם!. לכן, משובים חייבים לקחת בסיום ההרצאה. כי ביום שלמחרת, אנשים כבר יהיו בסיפור אחר ולא יהיה להם זמן או חשק לחזור ולהתעסק בהרצאה שלך.

איזה משוב עדיף?

משוב כתוב, משוב באמצעות טופס בגוגל, או סרטון משוב שהוא הכי הכי אפקטיבי. ואם תוכלו, קחו, גם וגם וגם. זה הכי טוב!.

 

18. איך מתגברים על פחד קהל?

לא מתעסקים איתו! לא טוחנים אותו! מזיזים אותו הצידה ומתמקדים בעיקר, והעיקר הוא ההרצאה שלך. ברגע שתסיים לכתוב אותה, ותהיה מחובר אליה, כל הפחדים שחשבת שהיו לך ייעלמו כלא היו. כי ככה זה כשאנחנו מתמלאים בתשוקה, היא מנצחת את הפחד.

 

19. האם אפשר לבנות הרצאה בתהליך קצר?

כן, אפשר לבנות הרצאה מקצועית בתהליך קצר יחסית, שכן היא לא מחייבת צלילה למעמקי סיפור החיים. ברגע שמכירים את התבנית לבניית הרצאה מקצועית, ויודעים ליצוק את המידע הנכון לכל חלק בתבנית, אפשר, תוך מפגש אחד, לצאת עם שלד להרצאה מקצועית.

 

20. איך מתחילים הרצאה?

כמרצים, יש לכם 60 שניות של חסד בהן אתם חייבים !!! לרתק את הקהל. כן ככה, מרגע ההתחלה! כי אם לא, בכלל לא בטוח שימשיכו להקשיב לכם בדקה הבאה.

כידוע, אנחנו חיים בעידן הכי מהיר, הכי תזזיתי והכי רווי במידע ומסרים, בכל הזמנים. בכל שנייה עולה כוכב חדש, בכל רגע צצים מידע או מחקר חדש, ובסופו של יום, כולם מתחרים באותה ביצה על אותם רגעי קשב של אנשים.

התחרות על רגעי הקשב של אנשים עצומה. אבל אל תתייאשו, יש לכם יכולת לרתק אותם כבר על ההתחלה, והיום, אציג בפניכם 8 דרכים יצירתיות לרגש אנשים בהרצאות, כבר מהדקה הראשונה.

 

21. איך מסיימים הרצאה?

תחזרו למאמר על – "איך לפתוח הרצאה". כל אחד משמונה האפשרויות לפתיחת הרצאה, יכולה להוות סיום נפלא. אבל אם אתם מחפשים משהו אחר, מרגש יותר, יש לי בשבילכם הצעה מיוחדת.

זוכרים את נאום השקת האייפון של סטיב ג'ובס בשנת 2009?

הסיום שלו מהווה אבן דרך היסטורית בעולם ההרצאות: הסיום שבחר ג'ובס מזכיר במבנה שלו את סופו של נאום מיתולוגי אחר- "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג. זוכרים?.

אם תרצו לסיים כמו ג'ובס, הנה 5 הדברים שתצטרכו לעשות:

  • תחזרו על מה שהיה
  • תראו מה שעומד להיות
  • שחררו ציטוט מרגש
  • שגרו הבטחה לעתיד
  • עשו מחווה פיזית כלשהו (ג'ובס הרים ידיו והראה בפעם הראשונה את האייפון)

 

22. איך להציג את עצמך בהרצאה?

קצר, מעניין ואנרגטי. אלא אם כן אתם רוצים להרוג את הקהל כבר בהתחלה. בקרוב אעלה באתר מאמר שלם עם שפע דוגמאות להצגה עצמית מרגשת.

 

23. חייבים מצגת להרצאה?

חד משמעית כן!!! וכל מי שיאמר לכם אחרת, מדבר שטויות!.

למה?

  • כי 45% מהאנשים הם "מופרעי קשב וריכוז" (ADD, ADHD, OCD וכל השאר) ומצגת עוזרת לסדר את המידע בראש.
  • וכי 45% מהאנשים הם ויזואליים. כלומר, קולטים מידע באמצעות חוש הראייה. לשם כך אלוהים ברא את המצגות.
  • וגם אתם, כמרצים, תיעזרו במצגת לשמירה על טיימינג נכון, מעברים מדויקים, ועמידה במתווה ההרצאה, ללא סטיות מיותרות.

 

24. איך בונים מצגת להרצאה?

   כאן תמצאו את המדריך לבניית מצגת שיווקית מנצחת להרצאת השראה>>

   כאן תוכלו לראות דוגמאות למצגות שיווקיות שבניתי>>

   רוצים שאבנה גם לכם מצגת שיווקית? דברו איתי>>

 

25. מי בונה מצגת להרצאה?

אגיד לכם, מי לא בונה מצגת להרצאה!

מצגת היא לא עניין עיצובי, אלא, לפני ואחרי הכול, מבוססת על תכנון אסטרטגי של המידע, שבסופו של דבר מוצג באופן ויזואלי.

נשמע כבד?.

אז במילים פשוטות: מעצבים גרפיים מתמקדים בעיצוב, ומצגת לפני הכול, היא עניין של תכנון.

מצגת מנצחת מתרגמת את המסע, שאתה כמרצה, תרצה להעביר את הלקוח, באמצעות:

  • רצף נכון בין השקפים
  • כותרות מדויקות,
  • תמונות שמחזקות את המסר המילולי
  • צבעים שמתחברים לצבעי המותג
  • אנרגיה מדויקת שמתאימה להרצאה ולמרצה
  • טוויסט, אלמנט הפתעה

זקוקים למצגת מקצועית להרצאה? דברו איתי>>

 

27. איפה כדאי לעשות פיילוט להרצאה?

מרגע שההרצאה שלכם מוכנה חשוב שתתאמנו ב "שיטת השלבים":

  • תקראו את ההרצאה בקול כמה שיותר פעמים
  • עמדו מול מצלמה וצלמו אתכם מרצים.
  • צפו בצילומים ובאהבה, נתחו את הטעויות כדי לשפר.
  • ארגנו אירוע קטן עם 5-7 משתתפים קרובים והרצו בפניהם.
  • בקשו מהם משובים כנים כדי לשפר.

 

27. כמה זמן נמשכת הרצאה?

  • הרצאה בארגונים נמשכת בין שעה- שעה וחצי.
  • הרצאה שהיא גם סדנא, במתכונת של הרצאת מבוא שמטרתה מכירה תכוניות ליווי, שמועברת לקהל פרטי באולם, יכולה להימשך גם 3-6 שעות.
  • הרצאת טד נמשכת בין 3 – 18 דקות

 

28. כדאי לתת הרצאות חינם?

עקרונית, אין סיבה הגיונית לכך. לארגונים ועסקים יש תקציבי הדרכה שמיועדים לתשלום עבור הרצאות. אם לא ישלמו לכם, מן הסתם, ישלמו למרצה אחר.

ובכל זאת, אם אתם מרצים מתחילים, שרוצים להתניע את העסק ולייצר לעצמכם חשיפה, תקבלו ממני אישור חד פעמי להרצות ללא תמורה כספית. אבל יש תנאי אחד מהותי, שבלעדיו לא תקבלו את האישור!. מותר לכם להרצות בחינם פעם אחת, בתנאי שתדאגו לצלם שיתעד את ההרצאה שלכם בווידיאו ובסטילס. החומרים שיצלם, ייכנסו לחומרים הפרסומיים, לפייסבוק, לדיוור וליו טיוב, ויעזרו לכם לשווק את ההרצאות הבאות.

 

לסיכום

זהו. 28 שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר בראש, בכל מה שקשור להרצאות.

יש לכם שאלה שלא הופיעה במאמר? כתבו לי כאן בתגובות ואענה בשמחה.

שירית בן ישראל, יועצת אסטרטגית שיווקית, M.Sc. במנהל עסקים. מאסטרית בתחום ה"סטוריטלינג" והשיווק העצמי, ומומחית לפיתוח הרצאות ומצגות השראה. מרצה בכירה (מזה 35 שנים) לנושא התפתחות אישית ועסקית. יזמת, חוקרת, סופרת.

למאמרים נוספים

כתיבת תגובה

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."

גם לך יש סיפור לספר?

שנהפוך אותו להרצאת השראה?