הכי מקצועי: איך תהפכו את הידע שלכם להרצאה מקצועית סוחפת

שירית בן ישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
Print Friendly, PDF & Email

להרבה אנשים יש גם ידע וגם ניסיון מקצועי. חלקם שכירים בארגונים, אחרים פרילנסרים ובעלי עסקים. אבל, למרות ההבדל בהגדרות התעסוקה, לכולם יש רצון דומה: לשתף בניסיון ובידע כדי לעזור לאנשים לשנות את החיים.

  • איך הופכים את הניסיון והידע להרצאה מקצועית?
  • איך מתחילים? מה הצעד הראשון?
  • ומה אם אתם מרגישים תקועים?…מי יכול לעזור לכם בתהליך?

הכתבה מיועדת לכל בעלי המקצוע והפרילנסרים, שרוצים להפוך את הידע והניסיון המקצועי שצברו משך השנים להרצאה מקצועית סוחפת, שתוזמן שוב ושוב על ידי מקבלי ההחלטות בארגונים.

  

דמיינו שאתם עומדים על הבמה…

מאחוריכם מסך ועליו מצגת מעולה. מולכם שורות מלאות של אנשים שבאו לשמוע את ההרצאה המקצועית שלכם. וכך, במשך כשעה וחצי אתם עומדים על הבמה ומשתפים את הקהל בידע ובניסיון שלכם.

ההרצאה קולחת… יש בה לא מעט רגעי צחוק… אתם מפעילים את הקהל… אנשים מקשיבים ומגיבים…. יש אנרגיה נפלאה באוויר… זהו, שעה וחצי עברו. על מסך הסיום של המצגת שברקע יש שקף "תודה" ובו פרטי ההתקשרות אתכם, ומשפט השראה שמשקף את מי שאתם… אנשים מתקרבים לבמה וניגשים לדבר אתכם. ריגשתם… הם אומרים לכם. "נתראה בקרוב…"

 

מתאים לכם?

רוצים לדעת איך גם אתם תוכלו להפוך את הניסיון והידע שצברתם להרצאה מקצועית עוצמתית, מרגשת וסוחפת, שתמגנט אליכם עוד ועוד לקוחות?  

 

קדימה, בואו נתחיל לבנות הרצאה מקצועית, ככה יחד.

בכל פעם שאני ניגשת לפתח הרצאה מקצועית, בין שזה לעצמי ובין שזה ללקוח שמולי, התהליך זהה: תמיד נתחיל משאלת שאלות. התשובות לשאלות  יאפשרו לנו לייצר מיקוד מדויק להרצאה.

ולמה המיקוד חשוב כל כך?

כי בלי מיקוד לא נוכל לייצר את החיבור המדויק בין הידע שלכם לצרכים ולמטרות של הקהל שיגיע לשמוע אתכם. ורגע… מי זה בכלל "הקהל" הזה?…

 

שלב 1 – מיקוד להרצאה

  • הנושא: על מה אתם רוצים להרצות?
  • ההוכחה: מה המנדט שלכם להרצות בנושא?: ידע, ניסיון, השכלה.
  • היתרון: מה ה- X" פקטור" שלכם בנושא?: הדבר המיוחד שעשיתם/ פיתחתם, שיבדל אתכם מהמתחרים שמרצים על אותו נושא. למשל, אם כבר פיתחתם שיטה או מודל משלכם, זה בהחלט יוכל בעבודה מדויקת להפוך ל- X פקטור שלכם.
  • הקהל: למי מיועדת ההרצאה שלכם?: מה הפרופיל שלו: מין, גיל, עיסוק, השכלה, מצב משפחתי, ניסיון, מצב תעסוקתי, ועוד. במאמר מוסגר אומר שניתן לבנות הרצאה אחת שתתאים למספר קהלי יעד, ובלבד שתדעו לייצר את ההתאמות הנדרשות.
  • הקשיים: מהם הצרכים/ בעיות של קהל היעד שלכם?: הרי בשביל להתגבר עליהם הם יגיעו להרצאה שלכם.

 

הרצאה מקצועית – צעד אחר צעד

נניח שאנחנו רוצים לבנות הרצאה מקצועית שתלמד אנשים להכין את עצמם בצורה מיטבית לראיונות ומכרזים.

ונניח שנושא ההרצאה יהיה – להצליח במכרז: כך תגדילו את סיכויי הזכייה שלכם!

ונניח שהמנדט של המרצה הוא: אני יועצת אסטרטגיה לעסקים וקריירה, בעלת ניסיון עשיר בהדרכה ופיתוח מנהלים, בעלת תואר שני במנהל עסקים עם התמחות באסטרטגיה.

והאקס פקטור של היועצת יהיה: שיטה מיוחדת שפיתחה שמגדילה את סיכויי הזכייה במכרזים, אפילו שרוב האנשים מאמינים שהם תפורים (הערת מערכת: זו שיטה אמיתית שפיתחתי, וכן, היא מגדילה ב- 90% את הסיכוי לזכות)

ונניח שהקשיים של קהל היעד הם: "לא יודע לשווק… שונא שיווק… לא אוהב למכור אותי…קשה לי לדבר על עצמי…לא מקושר לוועד….ועוד.

מסכימים שהפיתרון של המרצה בהרצאה יהיה חייב לספק מענה מדויק לקהל, לצרכיו ולקשייו?. כלומר, ההרצאה תיבנה סביב קשיי המתמודדים, והפתרונות יגיעו בדמות תובנות וכלים מעשיים מניסיונו של המרצה. אנשים מצפים לכלים פרקטיים, הם אלו שיוצרים לקהל את מה שאנחנו אוהבים לכנות בשם "תחושת הערך". אבל, אלו הסיפורים שמרצים מספרים שממחישים לאנשים  איך להשתמש בכלים.

ברגע זה סיימנו את השלב הראשון בבניית הרצאה מקצועית. עכשיו, יש לנו מיקוד מדויק להרצאה, ואפשר לעבור לשלב השני ולהתחיל לבנות את ההרצאה.

 

שלב 2 – פיתוח שלד ההרצאה 

כל הרצאה מקצועית, כמו יתר סוגי ההרצאות, בנויה משלושה חלקים:

חלק 1 – פתיח ההרצאה

חלק 2 – ליבת ההרצאה

חלק 3 – סיום ההרצאה

 

חלק 1- איך לפתוח הרצאה

בגדול, יש 8 סוגי פתיחים להרצאות. מרצים רבים אוהבים להתחיל בפתיח השאלה, אחרים מעדיפים לפתוח הרצאה מקצועית באמצעות פתיח הבעיה או פתיח הנתונים.

אני מעדיפה, באופן שיטתי, לפתוח הרצאות באמצעות פתיח הסיפור. כן, הוא הכי קשה לבניה, אבל, הוא גם זה שהכי מרגש את הקהל. למה? כי הוא חודר ללב של אנשים בשניות בודדות ויוצר חיבור בלתי אמצעי בין המרצה המרוחק שניצב על הבמה לבין הקהל שיושב באולם. איך יודעים איזה פתיח מתאים להרצאה המקצועית שלכם? תגלו בכתבה שכאן

 

 

חלק 2 – ליבת ההרצאה

גם ליבת ההרצאה מורכבת משלושה חלקים המשולבים זה בזה: סיפורים ומסרים, שיטה וכלים, ותהליך מכירה.

בין הפתיח המרגש לסיום העוצמתי אתם לוקחים את הקהל למסע. הקהל מצפה לזה. בשביל זה הגיע. איך יוצרים את חוויית המסע? בדיוק כמו שמתכננים טיול מחוף לחוף!.

ליבת ההרצאה כוללת ארגון מדויק של הידע והניסיון, כשהם מתובלים בסיפורים, כלים, דוגמאות, סטטיסטיקות, הפעלות ושאלות.

נלחצתם?

אני רואה איך המצח שלכם מתכווץ, ואיך אתם כבר שואלים את עצמכם "מאיפה אקח סיפורים?" ו "על איזה שלאות היא מדברת?" ו"בכלל… הפעלות? מה אני שחקן תיאטרון?". אל תדאגו! זה פשוט יותר ממה שנדמה לכם כרגע.

אז בואו נחזור להרצאה שהתחלנו לבנות על הצלחה במכרזים:

  • נארגן בה 3-7 מסרים מרכזיים (שיתחברו לתודעת הלקוחות)
  • כל מסר ילווה בסיפור מקרה (שיפנה לרגש של הלקוחות)
  • וכל סיפור יכלול כלי פרקטי לטיפול באחד מקשיי הלקוחות (התכל'ס)

ליבת הרצאה מקצועית כוללת תוכן (סיפורים, אירועים, מקרי בוחן) שמתאים לצורכי וקשיי קהל היעד. כל יחידת תוכן כוללת סיפור, כלי, התנסות:

  • למשל: "להצליח במכרז זה לגבש את סיפור הגיבור שלך".
  • אחרי המסר יגיע הכלי שיעזור למתמודדים לגבש את סיפור הגיבור.
  • אחרי הצגת הכלי יגיע תורן של ההדגמות והסימולציות שיעשה המרצה מול הקהל.

מחקרים מראים ש- 85% מהמסרים בהדרכה מנקלטים ומוטמעים באמצעות החוויה. ולכן, תיאוריה זה טוב, אבל זו הפרקטיקה שהופכת את התיאוריה לכלי עבודה ולתחושת "קיבלתי ערך מההרצאה הזאת".

ליבת ההרצאה שלנו עד כה כוללת: בין 5-7 סיפורים אישיים/ מקצועיים, תובנה מרכזית, וכלי ייעודי מתוך השיטה שלכם, להשגת התוצאה הרצויה.

 

7 המרכיבים שהופכים הרצאה לחגיגה

בין יחידות התוכן נשתול בצורה מתוכננת ומדויקת 7 אלמנטים חשובים שהופכים כל הרצאה יבשה וסתמית – לעוצמתית וסוחפת:

  1. שאלות
  2. הפעלות
  3. ציטוטים
  4. סטטיסטיקות
  5. חיבור למסר גלובאלי
  6. סיפורי הצלחה
  7. שיטה ומודל

 

ומה עם הבידול שלכם?

הרי יש אלפי מרצים לנושא שחיקה, לחץ, התייעלות, ניהול איכות, בקרה, התפתחות אישית, העצמה, שיפור התקשורת, גישור, אימון להצלחה, ניהול רגשות, מצוינות אישית, ניהול זמן, ניהול משברים, שיפור זוגיות, מציאת אהבה, הצלחה בדייט ראשון, יחסי ציבור, פרזנטציה, שיווק, שיווק עצמי, שיווק ברשת, ועוד ועוד….

אז איך תבדלו את ההרצאה שלכם מההרצאות של המתחרים שלכם? בשביל זה תצטרכו לכנס את כל הידע לשיטה, מודל וכלים משלכם. איך? תקראו כאן>

 

 

תהליך המכירה

אלמנט אחרון שתרצו להוסיף לכל הרצאה מקצועית הוא "תהליך המכירה".  וכאן יש לנו שני ערוצים: לאורך כל ההרצאה יהיה תהליך מכירה סמוי, באמצעות מקרי בוחן (שלכם) סיפורי הצלחה (מהקליניקה שלכם) וסקרים או מחקרים (שלכם ושל אחרים).

במקביל, לקראת סיום ההרצאה, נקדיש זמן למכירה הגלויה. כאן נציג, גם בעל פה וגם על שקפי המצגת, את המוצר שתרצו למכור: תכנית ליווי, סדנא, מוצר דיגיטלי, טיול, מסע, אפליקציה, מנוי, ועוד.

את תהליך המכירה נגבה בטופסי הרשמה, ובהם תופיע תכנית מפורטת של הצעת המכירה שלכם: תכנים, לוחות זמנים, עלויות, פריסה לתשלומים, ועוד.

רגע לפני סיום הרצאה מקצועית נבקש מהמשתתפים לענות על שאלון משוב קצר. אני ממליצה שתכינו מבעוד מועד משוב קצר ויעיל על גבי פלטפורמת google form, מסמך ב- hard copy, או בשיטה אחרת.

ולמה דווקא עכשיו? אתם שואלים. לא כדאי לחכות עם המשוב למחר?

לא! ממש לא!! כי על הברזל צריך להכות בעודו חם.

ביום שלמחרת ההרצאה שלכם, אנשים כבר חיים בסיפור אחר, שומעים הרצאה אחרת, ונהנים מחוויה אחרת. ואתם, גם את הטוב וגם את הרע, תרצו לדעת בזמן אמת. אז, תהיו חזקים ותבקשו משוב מיד בסיום הסדנא 🙂

 

לסיכום – איך בונים הרצאה מקצועית?

בכיף ובהנאה, באמצעות 5 שלבים פשוטים, לפי סדר הופעתם:

  1. נתחיל ממיקוד להרצאה: מי אתם, מי הקהל, מה הבעיות שלו, מה הפתרונות שלכם.
  2. ואז, נבנה שלד להרצאה – 5-7 מסרים מגובים בסיפורים, כלים ויתר ההפעלות שיהפכו את ההרצאה מסתם הרצאה להרצאה מקצועית סוחפת.
  3. ואז, נגבש פתיח וסיום להרצאה: 8 אפשרויות לרשותכם, תבחרו בהתאם לסגנון המרצה- ההרצאה- והקהל.
  4. עכשיו נכין מצגת מעוררת שיווקית מעוררת השראה: בקרוב אעלה מדריך שיעזור לכם לחבר בין הרצאה מקצועית למצגת מעולה (שאותה לא תתנו לאנשים, כי המצגת היא כלי העבודה שלכם!)
  5. ולסיום, ניגש לסימולציות על יבש (להתאמן, לצלם בווידיאו, לתצפת באהבה על ההרצאה ועל המרצה, כדי לשפר ולהשתפר.)

 

זקוקים לליווי בוטיק לפיתוח הרצאה מקצועית? דברו איתי>

שירית בן ישראל, יועצת אסטרטגית שיווקית, M.Sc. במנהל עסקים. מאסטרית בתחום ה"סטוריטלינג" והשיווק העצמי, ומומחית לפיתוח הרצאות ומצגות השראה. מרצה בכירה (מזה 35 שנים) לנושא התפתחות אישית ועסקית. יזמת, חוקרת, סופרת.

 

למאמרים נוספים

כתיבת תגובה

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."

גם לך יש סיפור לספר?

שנהפוך אותו להרצאת השראה?