סטוריטלינג מנצח: איך תהפכו את סיפור החיים להרצאת השראה

שירית בן ישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
Print Friendly, PDF & Email

עברה לכם בראש המחשבה שאתם רוצים לכתוב את סיפור החיים שלכם ולהפוך אותו להרצאה מעוררת השראה, אבל ממש לא ידעתם מאיפה להתחיל? 

הי, את הכתבה הזו כתבתי בדיוק בשביל זה. והנה הטיפ הראשון: 

צריך להסתכל לסיפור בעיניים.

לא מגבוה מידי, ולא מנמוך מידי, כי אז מאבדים את הפוקוס. כשאנחנו במקום נמוך, מה שמעסיק אותנו זה הכאב, ואז כל פרט קטן מרגיש לנו קריטי והכרחי.

התוצאה: אנחנו לא מסוגלים לשחרר… טובעים בים המידע… מעייפים את עצמנו וגם את מי שמקשיב לנו.

לזה אנחנו קוראים TMITOO MUCH INFORMATION.

וכשאנחנו מסתכלים על הסיפור מגבוה – חלקים גדולים ממנו נראים לנו מיותרים, או מובנים מאליהם, וגם זו טעות, כי מי שמקשיב לנו לא מכיר את התמונה הכוללת, ולא היה שם איתנו לאורך הדרך.

לכן, חייבים להסתכל על הסיפור בעיניים! בדיוק בגובה הנכון! 

זה נשמע יפה, אבל תכל'ס איך עושים את זה?

הנה כך: הכנתי עבורכם מדריך קצר ופרקטי עם 8 טכניקות ליצירת סיפור השראה. כשתסיימו לקרוא את המדריך, תדעו גם להסתכל על הסיפור שלכם בגובה העיניים, וגם לספר אותו נכון.

מ ת ח י ל י ם …

1. ייצרו מתח 

 

החיים שלנו מורכבים מהרבה אירועים.

כל אירוע הוא סיפור בפני עצמו, וכולם חשובים. קשה לוותר על המידע אבל חייבים. ברור שהרצאת השראה לא יכולה להכיל את כל האירועים שקרו לך בחייך. אבל אל דאגה, אפשר תמיד לשלב  בכל פגישה, שיחה, או סדנא את הסיפורים שלא ייכנסו להרצאה הגדולה.  

בא לך להכין רשימה?

מהם 8 האירועים הכי חשובים שקרו לך בחייך? אילו שהכי השפיעו ושינו…

 

להסתכל לסיפור בעיניים זה לזהות את הסיפור המרכזי שלך, את הלוויינים שחגים סביבו ולמצוא את החוט המקשר.

 

2. שבשו את הסדר 

 

כולנו אוהבים להתרגש מדברים טובים.

מכירים את האנשים שמספרים לכם סיפור באורך הגלות בתשובה לשאלה "מה שלומך?". נכון שאתם לא רוצים להיות משעממים כמוהם? אז אל תלכו לפי הסדר!.

נניח שבילדותך היית ילד שמנמן. ממה תתחיל? מסיפור הילדות? ממה שאתה עכשיו אחרי שהורדת 40 ק"ג? או ממשהו כמו: "בכל פעם שאני רואה אותו אני נזכר. הוא עגול, וחייכני, רך ושמנוני, ונמס בפה. פעם גם אני הייתי כזה!…". (אגב, חשבתי כרגע על קרואסונים בפושון בפאריז…)

המסתורי – מושך, הגלוי – לא מעניין! והברור מאליו – פשוט משעמם!

  • מה הסיפור המרכזי שלך?
  • מה קרה לך בעבר בהקשר לסיפור?
  • מה קרה לך בין לבין?
  • מה מצבך היום בהקשר לסיפור?

 

להסתכל לסיפור בעיניים זה לשבש את הסדר! לעבור בין זמנים, לקטוע דברים ברגעי המתח, לקפוץ משם לכאן ובחזרה. לזפזפ בין עבר – עתיד – הווה.

 

3. תגדירו מטרה

 

אנחנו נוטים להתאהב בסיפורים שלנו.

לעיתים קרובות, בטעות, אנחנו חושבים שהם העיקר והמטרה.

אבל לא!!! סיפור, טוב ככל שיהיה, הוא תמיד רק אמצעי, כלי להשגת המטרה. סיפור השראה טוב מכיל בדיוק מה שצריך! לא פחות ולא יותר.

אז למשל, בסיפור של הילד השמנמן מהעמוד הקודם, שרזה, יש אח שחלה, הורים שהתגרשו, אחות שעשתה רילוקיישן, ילד שנולד, עבודה חדשה, ועוד.

הכול חשוב ברמת ההרגשה שלך, אבל לא הכול חשוב לסיפור שלך!.

כל פיסת מידע שתיכנס לסיפור, תהיה שם רק אם השפיעה באופן ישיר על האכילה של הילד. ואם למשל, הגירושים של ההורים גרמו לאנורקסיה, המידע הזה ייכנס. ואם לרילוקיישן של האחות לא הייתה שום השפעה על האכילה,  זה יישאר מחוץ לסיפור. ואם סרט שראה בילדותו, ברגע מסוים יצר לו הארה בחייו ושינה את גישתו לאוכל, הסרט ייכנס!!.

  • מה מטרת ההרצאה שלך?
  • מה אתה רוצה למכור?
  • אלו אירועים בחייך מתחברים ישירות למטרה שלך?

להסתכל לסיפור בעיניים זה לבחון בזכוכית מגדלת את הקשר הישיר בין הסיפורים, ואת מידת ההשפעה של כל פיסת מידע על השגת המטרה של ההרצאה.

 

4. זהו את רעיון העל

 

לכל סיפור טוב יכול להיות רק מסר על אחד.

בחיינו, נפלנו וקמנו, כאבנו והתפכחנו, ובכל תחנה למדנו שיעור מסוים.

למשל, הגיבור שלנו שהיה ילד שמנמן בילדותו למד, שלפני שהוא הולך לאירוע , כדי לא להיות רעב, הוא יושב לאכול משהו בריא בבית.  וגם, שכדאי לו למלא את הצלחת בכל הטוב שבעולם ולא לקחת בכל פעם קצת. אבל, מה הדבר הכי חשוב שלמד בהקשר לסיפור שלו? מהו המסר הכי חשוב של ההרצאה שלו? .

תכל'ס, זו השורה התחתונה שהופכת להיות השורה העליונה והכי חשובה. למשל, אם גילה שבכל פעם שהוא מרגיש מתח, לחץ או איום רגשי הוא מתנפל על המקרר וטורף כל מה שבא לו ליד, אז ה- TOP של הסיפור שלו הוא: "כשמורידים מהלב – מורידים במשקל".

וכל סיפור, כל דוגמה וכל ציטוט שייכנסו לסיפור/ הרצאה, יהיו חייבים להתחבר ולהוכיח טענה זו. וכל סיפור שיסתור את הטענה, ייזרק לפח, אפילו אם הוא מאד יקר לליבו.

הרעיון הוא שאם תכניסו להרצאה עשר נקודות, גם אם כל אחת מהן תהיה טובה לכשעצמה, אנשים לא יזכרו אף אחת.

  • אז מה הרעיון המרכזי שיידבק בתודעת קהל היעד שלך?

 

להסתכל לסיפור בעיניים זה להגיע ללב ליבו של רעיון, ובשביל זה עלינו להיות אומני הצמצום, כדי לגלות את הרעיון האחד שידבק.

 

5. שאלו שאלות

 

חייבים לשאול שאלות!.

כדי לייצר לסיפור חיים משלו, חובה לערב את הקהל, כדי לעניין, למשוך ולאתגר.   

שאלות הן כלי מניע לפעולה – הן מעוררות חשיבה, תגובה, ותחושה. בניגוד להצהרות, שאלות יוצרות ומגבירות אינטראקציה בין המרצה לקהל.

מכירים את שאלות ה- WH שמלמדת כל מורה לאנגלית בבית הספר היסודי: מי? מה? מתי? מקום? מדוע? ושאלת הקיטבג- למה…? 

,WHO, WHAT, WHERE, WHEN, WHY ושאלת הבונוס- HOW

ברגע שמשלבים שאלות בתוך הסיפור יוצרים אצל הקהל תחושה של מעורבות, בשנייה אחת האנשים שמולכם הופכים לחלק מהסיפור שלכם.

 

להסתכל לסיפור בעיניים זה לשלב שאלות, שחלקן רטוריות ואחרות מופנות לקהל. עצם הצגת השאלות מייצרת תחושה שלא רק אתה בסיפור אלא שיש לכל אדם בקהל יש פתח להיכנס לתוכו.

 

6. תעשו דרמה

 

מה עם קצת דרמה??

45% מהאנשים בימינו הם מה שאני מכנה "מופרעי  קשב וריכוז" (כולל אני). הסמרטפונים מצפצפים ללא הפסקה. הרעשים עצומים  ומטריפים, והריכוז של רובנו שואף לאפס! 

מה עושים? את הבלתי מצופה כמובן!!!

בכל הרצאה יש כמה רגעי דרמה. אלו הם הרגעים שאני אוהבת לכנותם בשם רגעי WOW (אהה…מומנטס) הרגעים בהם הנשימה נעתקת, הלב רוטט והצחוק מתפרץ. ברגעים הללו אנשים מתרגשים ומתאהבים בך ובסיפור שלך. אז הם מתחברים אליך ומאמינים ביכולת שלך לעזור להם לשנות את החיים שלהם. אלו רגעים חשובים, והם לא נולדים מעצמם אלא מתוכננים בקפידה במהלך בניית הסיפור/ הרצאה.

דרמה מייצרים באמצעות קטע ריקוד, השפרצת מים על הקהל, ניפוח בלונים, כניסה של דמות מפתיעה לאולם, תחפושת, קטע שירה, משחקים עם אביזרי ספורט, או שקפים במצגת שמוציאים את הקהל משלוותו.

כמרצה בשטח, מזה למעלה מ- 30 שנים, אני יודעת, שאנשים בימינו רעבים יותר מאי פעם לריגושים, ולמרצה שיודע לייצר אותם יש יתרון גדול על פני מרצים יבשושים.

  • איזה דרמה בא לך לייצר בסיפור שלך?

(הנה רשימה חלקית: מוסיקה/ ריקוד/ עזרים/ מצגת/ אוכל/ אורח/ כיבוי אור, ועוד)

 

להסתכל לסיפור בעיניים זהלהכניס דרמה במקומות הנכונים, כדי לגרום ללב לרטוט ולהחסיר פעימה.

 

7. זהו תועלות

 

מה מרוויח מי ששומע את הסיפור שלך?

סיפורי חיים והרצאות השראה הם הבידור הכי טרנדי בימינו. אבל בצד ההנאה שהם יוצרים, הם חייבים גם להועיל. למי? לכל מי שהגיע כדי לשמוע אותך.

כי בימינו, כולם רוצים להרוויח!    

לדוגמה: בואו נחזור לילד השמנמן שהפך למומחה לתזונה בריאה, ובנה הרצאת השראה (זוכרים אותו?) מן הסתם מי שיבוא לשמוע אותו מרגיש שיש לו בעיית משקל.

אבל מה הבעיה האמיתית שלהם? (רמז, זה לא המשקל! וגם לא דימוי גוף ירוד, כי אף אחד לא מסתובב בעולם ומספר שיש לו בעיית דימוי גוף ירוד.

אז מה כן? אולי "אני מתביישת להתפשט באור מול בנים", "או "לא נעים לי ללכת לים" או "פעם אחר פעם דוחים אותי בראיונות עבודה בגלל המראה שלי". 

הנה שאלות מנחות לגיבוש התועלות:

  • מה הבעיה/ קושי/ צורך של הלקוח?
  • איזה מידע יקבל ממך הלקוח?
  • איך המידע יעזור לו להשיג את מטרתו?
  • אילו כלים יקבל, ואיך הם יקדמו אותו למטרתו?

כל סיפור חייב לייצר ערך  ותחושת רווח ללקוחות. כל מי שיגיע להרצאה שלך ישאל את עצמו את השאלה- אני מה יוצא לי מההרצאה? (א.מ.י.לי) ולכן, המשימה החשובה שלך, היא להבין כבר מההתחלה, מה התועלת שתצמח לו ומה ירוויח ממך.

 

להסתכל לסיפור בעיניים זה לחשוב על הצרכים (של הלקוחות) ולהציע פתרונות (שלך) שייצרו תחושת ערך בתודעה שלהם (הלקוחות).

 

8. חברו הכול

 

הגיע הרגע לחבר את כל החלקים

אחרי שפרקנו את סיפור החיים והידע, השיעורים והשאלות, הדרמות והתובנות, והוספנו סיפורי מקרה, והצלחות, המלצות וציטוטי השראה, וגיבשנו רעיון אחד שנדבק (*בתהליך השלם יש 21 מרכיבים וכולם חשובים להרצאת השראה לייב צ'יינצ'ינג)

הגענו לרגע הקריטי!!!

אחרי שהסתכלנו לסיפור בעיניים, הגיע הרגע להרכיב הכל בחזרה באופן מעורר השראה, ולספר את הסיפור נכון!!!

  1. יש לנו סיפור מרכזי
  2. שיבשנו את סדר הסיפורים
  3. הגדרנו מטרה לסיפור
  4. בחרנו רעיון אחד שנדבק
  5. שאלנו שאלות
  6. יצרנו דרמה
  7. הגדרנו תועלות
  8. עכשיו יש לוודא שהכל מתחבר!

 

 

בואו נסכם:

  1. אל תתאהבו בסיפור שלכם. כשמתאהבים, מאבדים גם פרופורציות, וגם אובייקטיביות, וגם שליטה…
  2. אל תהיו "מסבירנים", תהיו "מרגשים" ותגרמו לקהל להחסיר פעימה.
  3. אל תשתלטו על המרחב, תשמרו לקהל מקום להיכנס עם הסיפור שלו.
  4. תכניסו רק מידע שמקדם אתכם אל המטרה. וכל השאר למגירה!
  5. תמתחו אותם כבר מההתחלה, כדי שיישארו אתכם עד הסוף.
  6. תגרמו להם להזדהות עם הסיפור, ככה יחבבו ויעריכו אתכם בקלות.
  7. תתחילו חזק ותסיימו בעוצמה, כדי להשאיר טעם של עוד.
  8. שימו דגש על הריפוי (הפתרון) ולא על הבעיה (הכאב).
  9. תזכרו: הסיפור הוא כלי ולא מטרה. תדאגו שיהיה אחלה כלי!

 לחיי הסיפור שלכם 🙂

שירית בן ישראל, יועצת אסטרטגית שיווקית, M.Sc. במנהל עסקים. מאסטרית בתחום ה"סטוריטלינג" והשיווק העצמי, ומומחית לפיתוח הרצאות ומצגות השראה. מרצה בכירה (מזה 35 שנים) לנושא התפתחות אישית ועסקית. יזמת, חוקרת, סופרת.

לליווי אישי בכתיבת הרצאת ההשראה שלכם, דברו איתי

למאמרים נוספים

כתיבת תגובה

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."

גם לך יש סיפור לספר?

שנהפוך אותו להרצאת השראה?