איך לבנות הרצאה: 4 נוסחאות פשוטות לפיתוח הרצאות סוחפות

בניגוד למה שנדמה לכל הרצאה יש תכנית עבודה. וכשנצמדים לתכנית, הדרך מהרעיון לביצוע יותר קצרה ממה שחושבים. בואו נגלה אותה…

אז כן, לכתוב הרצאה מרגיש דבר לא פשוט. לכתוב תכנים לקורס שלם נראה כמו סוף הדרך… ומכיוון שאנחנו חיים בעידן הסיפורים, יותר ויותר אנשים מידי יום מתמודדים עם התחושה המתסכלת שמצטמצמת בשאלה אחת: איך בונים הרצאה?.

 

בכתבה תגלו 4 נוסחאות לבניית הרצאות: שלוש של מרצים מובילים מהעולם, ולקינוח גם הנוסחה שלי. ולכם יש רק משימה אחת: לבחור את זו שהכי תתאים להרצאה שלכם.

 

#1 איך לבנות הרצאה לפי קן רובינסון 

רובינסון הוא המרצה הכי מבוקש בטד. נכון להיום 58,085,745 צפו בהרצאה שלו שמופיעה כאן מתחת לטקסט. אז נראה שהוא יודע על מה הוא מדבר ושכדאי לסמוך עליו. רובינסון משתמש בכל ההרצאות שלו במבנה פשוט בן (5) חמישה שלבים:

  1. הקדמה- על מה נדבר?
  2. הקשר- למה הנושא חשוב?
  3. המושגים העיקריים
  4. השלכות מעשיות
  5. מסקנה

 

 לחצו על הלינק 

 

בואו נבנה שלד להרצאה על בסיס המודל של רובינסון:

  1. על מה נדבר: אני רוצה לדבר על הרצאות השראה
  2. הקשר: הנושא חשוב לבעלי עסקים כי באמצעות הרצאת השראה יוכלו ליצור לעצמם בידול עסקי ולהתקרב להגשמה מלאה.
  3. המושגים העיקריים בהם אשתמש בהרצאה שלי: העולם – כשוק, עומס מידע, צורך בריגוש, סיפור חיים, זיהוי הערך המוסף, הייחודיות, ריפוי עצמי , ריפוי אחרים, איך אתה עוזר לאנשים באמצעות ההרצאה שלך, מוטיב מבדל, מיצוב עסקי, בידול עסקי, אותנטיות, למגנט לקוחות, ליצור הזדהות, אפקט ההילה, ועוד.
  4. השלכות מעשיות: מי שלא יפתח הרצאת השראה ימצא עצמו מזדחל מאחור במירוץ מול מתחרים, אולי פחות טובים, שכן קפצו למים. ויזדקק להשקיע הרבה אנרגיה ומשאבים כדי ללקט לקוח ועוד לקוח במקום למשוך אליו לקוחות בזכות הבידול באמצעות הרצאת השראה.
  5. מסקנה: הרצאת השראה היא הכלי השיווקי הכי עוצמתי בימינו ליצירת ריפוי לאנשים, בידול לעסקים ותחושת הגשמה לשניהם.

כמובן, שזה רק השלד, ועכשיו נדרש להוסיף את הבשר והשומן: פתיח מרגש, וסיום עצמתי, סיפורי מקרה/ סיפורי הצלחה, תרגילים, הפעלות, משפטי השראה, תיאוריה ומודל מרכזי, בדיחות (למי שמיומן בסיפורן) וכמובן, בל נשכח את החלק המכירתי של המוצר שלך.

 

#2 איך לבנות הרצאה בצורה הכי פשוטה 

היא ישנה יותר וגם הרבה יותר פשוטה. המבנה שלה כולל שלושה שלבים:

  1. מה?
  2. אז מה?
  3. ומה עכשיו?

בואו ננסה לבנות סביבה הרצאה:

מה?: העולם השתנה, החיים עמוסים, הממסד בוגד באזרחים…הפתרונות הישנים כבר לא עובדים…כולם נראים ונשמעים אותו דבר. קשה להצליח…

אז מה?: זו שעתם הגדולה של מי שמוכנים לצלול למים ולהפוך את סיפרו החיים והידע שצברו משך שנים להרצאת השראה. הרצאת השראה היא הכלי שעוזר היום לבעלי עסקים לבלוט מול המתחרים כדי להפוך אותם ללקוחות.

ומה עכשיו?: אני רוצה לגלות לכם איך תוכלו גם אתם להפוך את הסיפור והידע לכלי שיווקי ומרגש שיעזור לעסק שלכם לצבור עוד ועוד לקוחות ולבלוט בשוק. שנתחיל?….

 

#3 איך לבנות הרצאת TED 

מרצים רבים בהרצאות TED משתמשים בנוסחה זו:

  1. הצגת הבעיה
  2. המחשה
  3. ניסיונות עבר
  4. דוגמאות לפתרונות שנכשלו
  5. הפתרון החדש שלך
  6. שלוש השלכות עתידיות

 

#4 הנוסחה שלי לבניית הרצאה

  1. סיפור
  2. שיטה
  3. הרצאה

תכנית העבודה שלי לבניית הרצאה, מתחילה בשאלת שאלות, והנה חלק מהן:

  1. מה שם ההרצאה: תבחרו שם זמני, זו לא תחרות קריאטיב
  2. מי קהל היעד: בצעו אפיון מדויק ולא הכללה כמו "כולם"
  3. מה מטרת ההרצאה?
  4. מהו סיפור המסע שעברתי ומהם הסיפורים שאבחר להכניס להרצאה שישרתו אותי בהשגת מטרתה.
  5. מסר ראשי: THE ONE POINT שאני רוצה שיזכרו מההרצאה- "הרעיון שיידבק) המחשבה הכי מעוררת השראה שלי, שהיא תוצר של חיבור גאוני (לדעתי) ויצירתי ומדויק בין סיפורי חייך (מלקולם גלדוול בספרו "המצוינים", קרא לזה – "לחבר את הנקודות").
  6. מודל/ שיטה: הבידול של כל מרצה הוא באמצעות הפיכת הידע לשיטה ומודל פעולה, כאלו שניתן לשכפל בכל פעם מחדש
  7. 3 סיפורי הצלחה: סיפורי לקוחות שמבוססים על מודל – 'אז, ואז, ומאז'
  8. חיבור למסר גלובלי: נתונים, סטטיסטיקות מהעולם שמתחברים לנושא ההרצאה שלך, שכן אם זה רק הסיפור שלך זה לא יעניין אף אחד, וגם, מספרים ונתונים המעידים על תופעה רחבה מזו שלך עושים בשבילך את העבודה.
  9. שאלות רטוריות: לרוב בצרור של שלוש שאלות שלא אתה ולא הקהל עונים, אלא, שמטרתם לעורר את המאזינים לחשוב ולאפשר להם מרחב לצלול לסיפור שלהם באמצעות התחברות לסיפור שלך.
  10. הפעלות ותרגילים: כי הימים של הרצאות "יבשות" עברו מהעולם. גם באקדמיה מרצים חייבים היום לרגש, לעניין וליצור אינטראקציה עם הסטודנטים. מדובר בהפעלות בשלושה ממדים: תרגילים שקשורים לפעילות פיזית כמו קפיצה, מגע, מבט וכ"ב. הפעלות שקשורות לכתיבה, והפעלות שקשורות לחשיבה ותחושה.
  11. מוצר למכירה: בסופו של יום, ההרצאה שלך היא כלי ולא מטרה בפני עצמה. אז כן, אתה ללא ספק תעורר השראה אם בנית הרצאה נכונה, אבל מה הלאה?. לכן, בחלקה האחרון של ההרצאה, לא ממש בסוף, נכון לשלב קטע מכירה (לזה אקדיש כתבה נפרדת בקרוב).
  12. כשסיימתם את כתיבת חלקים 1-10 גשו להתחלה ולסיום: לפתוח בעוצמה ולהשאיר את הקהל עם טעם של עוד, זו המטרה. וגם כאן, איך לפתוח הרצאה תגלו כאן- כי יש 8 סוגי פתיחים וסיומות, ולכל הרצאה ולכל מרצה נתאים את סגנון התוכן הנכון להם.

 

לסיכום

הסדר הנכון בבניית הרצאה, כמו בבניית אתר, וכל מוצר אחר עובר דרך שלושה שלבים מרכזיים: מבנה, תוכן, צורה. 

עכשיו, אחרי שהכרתם ארבע נוסחאות לכתיבת הרצאות בשלב ראשון תוכלו לבחור את הנוסחה שהכי מתאימה לכם. הנוסחה שתבחרו תיצור את המבנה להרצאה שלכם.

בשלב שני תוכלו ליצוק לכל אחד מחלקי המבנה את התכנים שלכם, ובשלב השלישי תתחילו לשייף, לדייק, לעצב (את הזרימה הרעיונית וטוויית החוט המקשר בין חלקי ההרצאה) ולהדק.

וכשתיצמדו לסדר הנכון, תגלו שלהפוך רעיון להרצאה זה הרבה יותר קל ממה שחשבתם. 

 

מקווה שעזרתי,

ואם בכל זאת קשה לכם לבנות לבד הרצאה, צרו איתי קשר ונעשה את זה יחד

מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."

צרו קשר לפרטים:

גלילה לראש העמוד