מה זה Storytelling ואיך הוא מקדם את האג'נדה והמטרות העסקיות שלכם?

פעם חשבו שסיפורים מתאימים רק לילדים, הכתבה שלפניכם תמחיש לכם שהסיפור הנכון הוא זה שמוביל להצלחה. הוא לא כישרון מולד, הוא יותר שיטתי ממה שחשבתם, והרבה יותר משמעותי מכדי לוותר עליו. 

 

מה זה Storytelling?

לפני הכל מדובר בכלי שהיה כאן לפני 100,000 שנים, כשאבותינו ישבו במערות וסיפרו סיפורים שעברו מדור לדור. בהמשך, לפני 27,000 שנים התחילו לצייר סיפורים על קירות המערות, ובסך הכל לפני כ- 3,500 שנים התחלנו לכתוב סיפורים באותיות ומילים.

סטוריטלינג בימינו (storytelling) זו היכולת לחבר (בחשיבה אסטרטגית מתוכננת מראש) בין מידע (כולל מידע כמותי) וסיפורים מהחיים, כדי לקדם את המטרה שלנו. מטרה יכולה להיות הצגת פרויקט, מכירת רעיון, או הדגמת תהליכים, ועוד.

היתרון של סיפור זה שהוא חודר ללב בעוד רעיון ונתונים נכנסים לראש. החיבור המדויק בין הסיפור למידע מבטיח שמה שתרצו לומר ייקלט בצורה מיטבית גם בראש (רציונל) וגם בלב (רגש).

למה סטוריטלינג הפך להיט דווקא עכשיו?

כי אנחנו חיים בעידן הידע, השוק רווי תחרות, עמוס מידע ומסרים, וכולם מתאמצים לבלוט. לכן היום, כולם חייבים להיות פרזנטורים שיודעים לספר סיפורים. אנחנו מוצפים במידע ובגירויים מכל עבר, וכדי למשוך את תשומת לב אנשים חייבים לרגש אותם. הסוד הוא – הסיפור"

 

סטוריטלינג זה כישרון מולד או נרכש?

התשובה הנכונה היא – גם וגם. היכולת לספר סיפורים נשענת על אינטליגנציות מולדות. הן הבסיס, עליו אפשר לפתח את כישורי הסיפור. וכן, יש אנשים שנולדים עם כישרון לסיפורים, אבל גם אלו שלא, יוכלו להפוך למספרי סיפורים, אם יפתחו את שלוש האינטליגנציות הבאות, המופיעות בתיאוריית האינטליגנציות המרובות של הווארד גארדנר:

  • האינטליגנציה המילולית (היכולת לייצר מלל עשיר, מגוון וזורם)
  • האינטליגנציה הלוגית (היכולת לייצר מבנה בהיר וברור למסרים)
  • האינטליגנציה הגופנית (קצב, אנרגיה ושפת גוף)

 

איך הופכים למספרי סיפורים?

הנה 6 פעולות שתוכלו לעשות כדי להפוך למספרי סיפורים מרגשים:

  • תלמדו מידי יום עשר מילים חדשות מהמילון, בכל שפה בה אתם מתכוונים לכתוב.
  • תקשיבו לפודקאסטים כדי להתמקד באינטונציה, בדיקציה ובקצב.
  • הורידו את האפליקציה של אתר TED, הגדירו את ההעדפות שלכם ותקבלו מידי יום המלצה על סרטון.
  • צפו בכמה שיותר סרטונים, ואם תרצו להשקיע יותר, כדאי לכם להוריד את התמלול של ההרצאות (לחלק יש גם תרגום לעברית) כדי לראות את המבנה והזרימה (מכיוון שתמלול התוכן מחולק לפי דקות, תוכלו ללמוד כמה זמן נכון להקדיש לכל חלק בסיפור).
  • מצאו לכם מודל חיקוי של "מספר סיפורים" שאתם אוהבים, שסגנונו דומה לסגנונכם וקראו את סיפוריו. מודל החיקוי שלי היה או. הנרי, הסופר האגדי, מלך הסיפורים הקצרים הבלתי מעורער של כל הזמנים, ושווה לקרוא סיפור שלו, לפחות פעם אחת.
  • תתחילו להתאמן: כתבו סיפורים קצרים, השמיעו אותם בקול, הקליטו את עצמכם והקשיבו: האם מעניין לכם? האם הסיפור זורם? ומה עם הקול שלכם?.

 

מיהו מספר 1 בתחום ה- Storytelling בעולם?

מכירים את אנדרו סטנטון?. הוא התסריטאי שעומד מאחורי שלושת סרטי "צעצוע של סיפור" שכבשו את העולם.

בהרצאת הטד שלו אומר סטנטון ש –  Storytelling, you see, is joke-telling ומציג, דרך סיפורו האישי את ארגז הכלים שלו ליצירת סיפורים שמרגשים אנשים.

איך Storytelling תורם לעסקים?

השוק רווי תחרות, עמוס מידע ומסרים, וכולם מתאמצים לבלוט, איכשהו רוב בעלי העסקים נראים ונשמעים דומים. רוב דפי האודות של עסקים באתרים משעממים, הפרופיל העסקי של הרוב יבש וסטנדרטי. בנקודת המפגש בין התוכן האינפורמטיבי לסטוריטלינג מתקבל כלי שיווקי רב עוצמה שעוזר לעסקים לבנות את הסיפור העסקי הייחודי ומבדל שלהם.

וולטר דיסני, מייסד Disney הבין את ה כבר לפני שנים כשאמר- "אני לא עושה סרטים בעיקר בשביל ילדים. אני עושה אותם בשביל הילד שקיים בתוכנו בין אם נהיה בני שש או בני שישים." והסוד שלו היה כמובן, סיפור סיפורים.

 

איך סטוריטלינג עוזר בשיחות מכירה?

בחברת yotpo, סטארטאפ ישראלי מצליח היטיבו לזהות את פוטנציאל הסיפורים ככלי מכירה. הם לוקחים את המלצות ומשובי הלקוחות ברשת וממנפים אותם לקידום מכירות. גם אם אתם לא סטארטאפ תוכלו להשתמש בסיפורי הצלחה כדי לשכנע.

Success stories הם תוכן שיווקי מעולה להטמעה בכתבות באתר, בפוסטים ברשת, בניוזלטרים, וגם בשיחות עם לקוחות פוטנציאליים.

רוצים לכתוב סיפורי הצלחה בחומרים השיווקיים שלכם? הנה המודל שיעזור לכם:

  • אז- הצגת הבעיה של לקוח
  • ואז- איך פתרתם את הבעיה
  • ומאז- איך השתנו חיי הלקוח בעקבות הפתרון שסיפקתם

 

איך סטוריטלינג עוזר להצלחה בראיונות עבודה ומכרזים?

איך תגרמו לעצמכם להתבלט מול כל המתחרים, כשההשכלה, והניסיון והיכולות של הרוב די דומות?.

ידוע לרובנו, שראיון עבודה והופעה במכרז הם בעצם שיחת מכירה. וגם, שלרוב  האנשים קשה למכור את עצמם. הקושי הזה חוצה מגדר, תרבויות וחברות.

אז איך בכל זאת, אחרי שהצגנו את עצמנו (בשאלה – מי אני? ואת חוזקותינו, והניסיון והתועלות, נצליח להטביע חותם בלב המראיין?. זה קריטי במיוחד במכרזים וראיונות מבוקשים, אליהם מוזמנים עשרות מתמודדים.

ניחשתם נכון! תספרו סיפור. אבל איזה סיפור לספר? אתם שואלים. ובכן, התשובה היא – "ספרו סיפור גיבור. אבל, בניגוד למודל סיפור הגיבור הקלסי בו התגברתם על בעיה ויצרתם מהפך שהוביל להצלחה, כאן מדובר במודל ייחודי שמחבר בין מי שהייתם פעם לבין מי שתוכלו להיות בתפקיד החדש לאחר שתיבחרו.

את המודל הזה פיתחתי לאחר עשר שנים בהן התמקדתי בהכנת אנשים לראיונות ומכרזים ומנגד, ליוויתי הנהלות בגיוס בכירים. העבודה משני צידי המתרס העניקה לי הבנה עמוקה לגבי המרכיב הייחודי שחייב להיות בשיחת המכירה בראיונות, כדי שאותו מועמד ייזכר יותר משאר המועמדים. וכל זה כמובן, בהנחה שעמד בכל תנאי הסף. איך לכתוב ולספר סיפור גיבור שיגדיל לכן את הסיכויים להצליח בראיונות ומכרזים תקראו כאן  

 

איך סטוריטלינג עוזר בהנחיית סדנאות?

סדנה איכותית כוללת בתוכה חמישה (5) מרכיבים:

  • נושא מרכזי
  • נקודות עיקריות
  • מודל ותיאוריה מרכזיים
  • תרגילים והפעלות
  • והכי חשוב… סיפורים.

אפשר לפתוח סדנה או הרצאה במגוון דרכים: בהצגת נושא ומטרת הסדנה, בהצגת נתונים, בשאלת שאלות, ועוד. אבל, הדרך הכי חווייתית, הכי מרגשת, והכי מחברת בין המנחה למשתתפי הסדנה, עוברת דרך סיפורים.

אם תחזרו לסרטון של אנדרו סטנטון, תוכלו לראות שגם הוא בחר לפתוח את הרצאת הטד שלו בסיפור, ליתר דיוק בדיחה. אולם, מאחר ולא כולנו מיומנים בסיפור בדיחות, אנחנו יכולים לספר סיפורי פואנטה קצרים שיובילו לתחילת הסדנה.

ההצעה שלי:

  • העלו על הכתב רעיונות לסיפורים.
  • פתחו תיקיה על הדסקטופ והכניסו לתוכה סיפורים קצרים שתראו ברשת.
  • חלקו אותם לנושאים, כך שתוכלו לשלוף במהירות סיפורים לכל סדנה ולא תצטרכו להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש.

 

איך סטוריטלינג תורם להרצאות השראה?

פה כדאי לנו להסתמך על דבר גדולים וחכמים. אני מתכוונת לאתר TED, שם תגלו שרוב ההרצאות הכי מרתקות מתחילות בסיפור.

הרצאת השראה היא ממילא חיבור מרגש ומדויק בין סיפור החיים לידע. לכן, בתהליך גילוי סיפור החיים שלכם, חשוב שתכינו לעצמכם רשימה של אירועים מרכזיים מהם בנוי הסיפור שלכם.

כשתסיימו לבנות את "עץ הסיפורים" תעברו לגלות את המסרים, והשיעורים ובעיקר את החוט המקשר. וכשכל החומרים יהיו מוכנים, תוכלו להחליט איזה סיפור הכי מתאים כדי לפתוח בו את הרצאת ההשראה שלכם.

 

איך סטוריטלינג עוזר לגייס משקיעים?

כשאנחנו חושבים על משקיעים עומדים מול עיננו גרפים, מאזנים, תקציבים, והרבה שורות של מספרים. זה נכון שמשקיעים רוצים להרוויח, אבל באותה מידה, היום, הם רוצים להתחבר ללב הרעיון.

הכנת פרזנטציה למשקיעים הינה תהליך אסטרטגי שמתורגם לסיפור. בעוד הנתונים מציגים את הצורך ואת הפוטנציאל, הסיפור מחבר את המשקיעים ללב.

דמיינו שפיתחתם אפליקציה שמחברת בין אנשי עסקים שטסים כל שבוע למקום אחר בעולם לבין הצורך שלהם לחזור עם מתנות לילדים ולבנות הזוג. ביצעתם תהליך אפיון מדויק ואתם מצוידים בנתונים, הן לגבי מספר אנשי העסקים, והן לגבי מוקדי טיסה עיקריים, משך שהות, מלונות מועדפים, משך שהייה ועוד.

כל טוב ויפה, אבל די יבש. ויבש זה בעיקר משעמם…אז מה עושים?.

כותבים סיפור.

כתיבת סיפור השראה בפרזנטציה שיווקית היא תהליך בן חמישה (5) שלבים:

  • שלב ראשון – מיקוד עסקי ואפיון פרסונות, צרכים ובעיות (הדמויות המרכזיות)
  • שלב שני – בניית קונספט/ רעיון הסיפור
  • שלב שלישי – כתיבת הסיפור
  • שלב רביעי – הטמעת הסיפור בפרזנטציה 
  • שלב חמישי – אימונים להצגה אפקטיבית ומשכנעת של הפרזנטציה

והנה דוגמית בספונטניות לסיפור בסיסי שיכולנו לכתוב לאפליקציית המתנות לאנשי העסקים:

"זו הייתה הטיסה השביעית שלו החודש, ואנחנו רק במחצית החודש. מייק בקושי ראה את בנו בן השבע. והזיכרון האחרון שלו ממנו היה הפנים הכעוסות שהבן הפנה אליו כשחזר מהטיסה האחרונה.

כל פעם אותו נוהל. מייק מוקפץ לארבעים ושמונה שעות, בסיומן, הוא חוזר למשרד, וטובע בניירת מהבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות. ומה הוא בסך הכול רצה? לחזור ולראות חיוך על הפנים של הילד כשהוא סוף סוף רואה אותו!.

בטיסה האחרונה, כשהגיע מייק למלון בניו יורק שאלה אותו פקידת הקבלה אם הוא רוצה לקנות מתנות לילדים. מייק הביט בה בתדהמה… איך ידעה? אה… יש לנו שירות חדש לאנשי עסקים עמוסים במיוחד. רק ספר לנו על הילד והמתנה המתאימה תמתין לך בחדר עוד לפני שתעזוב את המלון.

כשחזר מייק מהטיסה הביתה, נכנס  לחדר של הבן, נישק אותו ושם בשקט את המתנות על הרצפה.

"אבא לא שכחת אותי" אמר לו הבן בבוקר, וקפץ לתוך זרועותיו. שעה לאחר מכן שלח מייק הודעת ווטצאפ לסטפני בקבלה במלון בניו יורק: "הי כאן מייק, אני חוזר בעוד ארבעה ימים, לא תאמיני אבל הבן שלי מחכה שאטוס…".

ועכשיו, אפשר להתחיל להכין את הפרזנטציה והמצגת העסקית.  

 

מה הקשר בין סטוריטלינג לסיפורי חיים?

לכולנו יש סיפור חיים. בעצם שניים!. האחד הוא הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו על מה שקרה. והסיפור השני, הוא זה שאנחנו יכולים לכתוב כדי לשנות הן את התפישה של מה שאירע, והן את ההסתכלות על העתיד שלנו.

המשפט –  CHANG YOUR STORY, CHANGE YOUR LIFE אומר הכול: נכון שאת העבר לא ניתן לשנות, אבל עצם יצירת סיפור חדש בקשר לעבר, יוצרת לנו הסתכלות מחודשת על מה שנוכל ליצור מחר.

ומה אם יש לי סיפור אבל אני מתבייש/ת לספר אותו?

האמת, לא כל סיפור צריך לספר. ולא בהכרח תמיד חייבים לספר את כל העובדות. זה לא עניין של בושה, שכן כל מה שקרה לך בחיים, קרה מסיבה מסוימת. אם לא למדת את השיעור, והמשכת להיות ולעשות את אותן טעויות, גם אז אין מקום לבושה, אלא לעצירה ושאלת שאלות כדי ליצור שינוי.

לצערי, אנשים עדיין מתביישים בעובדה שחוו חוויות קשות, שהאשמה והאחריות עליהם היא לא שלהם, אלא של מי שביצע אותן. אני מתכוונת לאנשים שחוו טראומות כתוצאה מאלימות, הטרדה, התנכלויות, שיימינג, אפליה, ועוד. דווקא לכם יש שליחות חשובה בעולמנו!!.

אתם, שעברתם את החוויות הקשות ויצאתם מהן כשידכם על העליונה, אתם יכולים לעזור לאנשים שעדיין תקועים במעמקי קושי דומה, להיחלץ ממנו. וזה יקרה, רק אם תפנימו שהבושה היא לא שלכם, אלא של האנשים שביצעו את המעשים, ושלכם, ולסיפור שלכם, יש חשיבות עצומה בעולם.

אתם מראי מקום, מורי דרך ותפקידכם וייעודכם לספר את הסיפור שלכם בקול כדי לעורר השראה.

לסיכום:

היום, זו שעתם הגדולה של מספרי הסיפורים! אלו, שבילדותם אמרו להם שהם חולמים…ומעופפים.. אלו, שדברי המורים שיעממו אותם והם העדיפו לברוח לעולם האגדות ולכתוב סיפורים משל עצמם. האם במקרה זה אתם?…

מעוניינים להפוך את סיפור החיים והידע להרצאת השראה? עשו צעד קדימה! דברו איתי 

מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

"המהפך שאני עושה לאנשים קשור בראש ובראשונה לשינוי הסיפורים שהם מספרים."

צרו קשר לפרטים:

גלילה לראש העמוד