איך בונים הרצאת טד מנצחת: כריס אנדרסון מנכ"ל TED מגלה את 4 הסודות

עוד לא פגשתי מרצה שבסתר ליבו לא חולם לעמוד על במת טד העולמית ולספר את הסיפור שלו.

  • גם לך יש חלום כזה?
  • התחלת לבנות את ההרצאה?
  • הצלחת? או שנתקעת בדרך?…

כריס אנדרסון, הבעלים והאוצר של TED מאז 2001, הדריך מאות מרצים בדרכם את במת ההרצאות המבוקשת ביותר בעולם.

בכתבה שלפניכם חולק אנדרסון את השיטה שלו ליצירת סיפור גדול.

לפי אנדרסון, משימתכם העיקרית כמרצים היא לבנות רעיון בתוך מוחותיהם של מאזיניכם.

בעידן שלנו, המאופיין בגירויים מטורפים, במידע בכמויות הזויות, וברף קליטה מזערי,

רעיון אחד בסרטון, זה מה שהמאזינים מסוגלים לקלוט!!!. כן, רעיון אחד בלבד! לא עשרה, לא חמישה וגם לא שניים…

אם אתם מבינים את המסר ומקבלים אותו באהבה, אנדרסון מציע לכם 4 קווים מנחים לביצוע משימה זאת:

 

הגבילו את הרצאתם לרעיון מרכזי אחד ויחיד

רעיונות הם דברים מורכבים; עליכם לצמצם את תוכן דבריכם כדי שתוכלו להתמקד ברעיון האחד והיחיד, שהכי חשוב לכם, ולתת לעצמכם הזדמנות להסביר את הדבר הבודד הזה כמו שצריך. עליכם לספק הקשר, דוגמאות, להבהיר אותו.

אז בחרו רעיון אחד, והפכו אותו לנימה שתעבור כחוט השני בכל ההרצאה, כך שכל מה שתאמרו יתקשר אליו איכשהו.

 

 

תנו לקהל שלכם סיבה לאכפתיות

בטרם תתחילו לבנות דברים בתוך מוחותיהם, עליכם לקבל את רשותם להיכנס לשם.

ומהו האמצעי הראשי לכך? סקרנות.

עוררו את סקרנותו של הקהל. השתמשו בשאלות מסקרנות ומעוררות מחשבה כדי לזהות מה לא הגיוני וטעון הסבר.

אם תצליחו לחשוף פער בהשקפת עולמו של מישהו, הוא יחוש בצורך לגשר על פער זה. ומעת שהצתתם צורך זה, יהיה לכם קל בהרבה להתחיל בבניית הרעיון שלכם.

 

 

בנו את הרעיון נדבך אחר נדבך

על יסוד תפישות שהקהל שלכם כבר מבין. השתמשו בכוחה של השפה לשזור יחד תפישות שכבר קיימות במוחותיהם של מאזיניכם -אבל לא בשפתכם אלא בשפתם.

התחילו מנקודת המוצא שלהם. מרצים מרבים לשכוח שרבים מהמונחים והתפישות השגורים על פיהם זרים לחלוטין לקהל שלהם. דימויים יכולים למלא תפקיד מכריע בהמחשת האופן בו הכל משתלב יחד, משום שהם מראים את צורתו הרצויה של הדפוס בהסתמך על רעיון שהמאזין כבר מבין.

לדוגמה, כשג'ניפר קאן ביקשה להסביר את הביוטכנולוגיה המדהימה הקרויה "קריספר", היא אמרה: "זה כאילו שלראשונה "יש לנו מעבד תמלילים לעריכת דנ"א. "קריספר מאפשר לחתוך ולהדביק מידע גנטי בקלות רבה."

הסבר ברור כזה מייצר רגע מספק של "אהה" כשהוא נקלט באופן מיידי במוחנו. לכן, חשוב שתבדקו את הרצאתכם על ידידים מהימנים, כדי לאתר את החלקים שמבלבלים אותם.

 

 

עשו את הרעיון שלכם לראוי לשיתוף

כוונתי היא, שתשאלו את עצמכם: "למי יועיל הרעיון הזה?" ואני רוצה שתענו על כך בכנות.

אם הרעיון משרת רק אתכם או את הארגון שלכם, עלי לומר לכם שלצערי, הוא כנראה אינו ראוי לשיתוף. הקהל יבחין בכך בקלות.

אבל אם אתם מאמינים שהרעיון טומן בחובו את הכוח להאיר את יומו של מישהו אחר או לשנות לטובה את השקפתו של זולתכם, או להניע מישהו לעשות משהו אחרת, כי אז יש לכם מרכיב הליבה של הרצאה גדולה באמת, כזאת שיכולה להוות מתנה להם ולכולנו.

 

 

לראיון המקורי עם כריס אנדרסון באתר Ted נכנסים מכאן

לחיי ההרצאה שלך, 

מוזמנים לשתף:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
גלילה לראש העמוד