5 שאלות מיקוד שחייבים לשאול לפני שבונים הרצאת השראה שיווקית

איך מתחילים לבנות הרצאה?

יותר ויותר אנשים בימינו מרגישים שיש להם ידע וניסיון והיו רוצים להעביר אותם הלאה. גם כדי לפתח את הקריירה וגם מתוך תחושת שליחות ורצון אמיתי לעזור לאנשים לשנות את החיים. בניית הרצאת השראה שיווקית מאפשרת לך להשיג, במכה אחת, את שתי המטרות הללו: גם פיתוח הקריירה שלך וגם עזרה לאחרים בשינוי החיים שלהם.

אבל, חלק גדול מהמרצים בתחילת הדרך מאמינים שהרצאה מוצלחת מכילה כמה שיותר תוכן (כי יש להם הרבה ידע, וצברו הרבה ניסיון, ויש להם הרבה מה לומר). וזו טעות!!!

 

הטעות הגדולה

גם אני הייתי שם. מגיל 21 אני מרצה ומפתחת הרצאות וסדנאות (41 שנים…) כשהתחלתי להרצות, רציתי לשפוך את כל מה שידעתי בכל הרצאה, "כדי לתת לאנשים כמה שיותר". מכירים את התחושה??

ככל שהתפתחתי כמרצה גיליתי, שלמרות שיש לי טונות של ידע, וכלים, ומודלים, ושיטות, וסיפורים, ורצון אינסופי להנחיל את כולם, אסור לי להיגרר לזה!. כי כמו בארוחה, וכמו באהבה, וכמו בכל דבר בחיים, המינון חשוב, והפרופורציות קובעות במידה רבה את ההצלחה.

 

המתכון להרצאה מוצלחת

אז כן, יש מתכון להרצאה מוצלחת, ואני שמה אותו כאן כדי שגם אתם תוכלו, בקלות ובהנאה, לבנות הרצאה מעולה. לפני שנכיר את המתכון בואו נתוודע לשלוש הנחות יסוד שעומדות בבסיס כל הרצאה:

  • הנחה ראשונה היא שאתה המרצה עומד בחזית ולכן חשוב שהקהל יידע מי עומד מולו (כדי שיכירו אותך, יחבבו אותך ויסמכו עליך לפי מודל – KNOW > LIKE > TRUSTׂ)
  • הנחה שנייה היא שלהרצאה שלך יגיעו אנשים שהנושא מעניין אותם. ולכן, המילים – תכל'ס והשראה, הן שתי מילות המפתח שכדאי לך לאמץ.
  • הנחה שלישית היא שההרצאה תשמש לך כלי לקידום שירותים נוספים, שאותם כדאי להכין במקביל להרצאה.

מכאן, שכדי לבנות הרצאה כל מרצה חייב לספק לעצמו מענה לשלוש ההנחות אלו.

ולכן, לפני כתיבת תכני ההרצאה, בין שזו הרצאה שיווקית, הרצאה מקצועית, או הרצאת השראה, בין שהיא נמשכת 5- 18 דקות כמו הרצאת טד, או שעה וחצי, חיוני להשקיע במתן מענה מדויק לחמש שאלות המיקוד.

 

5 שאלות המיקוד 

זוכר שכשהיית בכיתה ג' לימדה אותך המורה לאנגלית את 5 שאלות הקסם? או אם עברת תהליך של ייעוץ עסקי, בטוח ראית איך היועץ משתמש בחמש השאלות כדי לבנות תכניות עסקיות שעלותן אלפי שקלים ומעלה. וכן, ניחשת נכון! גם מרצים מקצוענים משתמשים בחמש השאלות כדי לבנות את התשתית הנכונה להרצאה.

אני מתכוונת לשאלות ה-WH : מי? מה" מתי? מקום" מדוע? והשאלה השישית – איך?.

שלפתי מתוכן שתי שאלות בלבד: מה? מי?, ומהן אראה לך איך לבנות את המיקוד אסטרטגי להרצאת ההשראה השיווקית שלך:

 

הכירו את 5 שאלות המיקוד שיעזרו לכם לגבש את יסודות ההרצאה עוד לפני שכתבתם ולו מילה אחת:

 

שאלת מיקוד 1 – מי אתה?

מה השם ושם המשפחה שלך? תואר אקדמי (אף פעם לא מזיק) תיאור מומחיות רלוונטית להרצאה והוכחות שכדאי לאנשים להקשיב לך: האם אתה מנהל קהילה גדולה בתחום? נחשב כמוביל בתחומך? בעל תפקיד או מעמד מיוחד? אילו הצלחות מצויות ברזומה המקצועי שלך? מה אומרים עליך לקוחות?.  ה- PITCH שלך, קרי, נאום המעלית השיווקי מעולם לא היה רלוונטי כמו ברגע זה!.

 

שאלת מיקוד 2 – מה נושא ההרצאה שלך?

נושא ההרצאה להבדיל משמה, לא צריך להיות קריאטיבי אלא קצר, ענייני ומדויק שמבהיר לאנשים כבר מהשנייה הראשונה על מה אתה מתכוון לדבר. בהמשך אחרי שתבנה את ההרצאה תוכל להשקיע מחשבה במציאת שם יצירתי ( תהליך – Naming).

 

שאלת מיקוד 3 – מה המסר החשוב שתרצה לחלוק בהרצאה שלך?

הרצאה כמו בית עומדת על יסודות ושלד. ככל שהיסודות איתנים יותר כך יהיה המבנה חזק ויציב יותר. ולכן, הרבה לפני כתיבת תוכן ההרצאה, חשוב להשקיע בבניית היסודות. היסודות הם המסרים העיקריים של ההרצאה ויובילו אותך בהמשך לגיבוש מסר העל אותו תרצה שהקהל יזכור ( TOP- THE ONE POINT). בכל הרצאה יש בין 3-7 מסרים מרכזיים והם מהווים חלק מהשלד.

 

שאלת מיקוד 4 – מי צריך לשמוע את ההרצאה שלך?

למי מיועדת ההרצאה? ובבקשה אל תאמר לי "לכולם". כי אין דבר כזה כולם!

מכיר את המשפט – MORE IS LESS? ובכן, הוא רלוונטי במיוחד לשלב הגדרת הקהל שלך. נשים, גברים, עצמאים, שכירים זה לא קהל יעד מדויק!.

נשים זה קהל, נשים בגילאי 40 שמעוניינות בקריירה שנייה בהיי טק זה קהל מדויק!

שכירים זה קהל, שכירים שמתמודדים למכרזים ומחפשים הכנה מקצועית, זה קהל יעד מדויק!

נערים זה קהל, נערים בני 18 שמחפשים מסלול הכנה לצבא, זה קהל יעד מדויק (בהמשך נבצע תהליך דיוק של קהלי היעד באמצעות זיהוי הפרסונות המרכזיות).

 

שאלת מיקוד 5 – מה הבעיה של אותו לקוח ומה הפתרון שלך?

ניחשת נכון! לא מספיק להגדיר את קהל היעד המדויק, למשל: נערים בני 18 שמחפשים מסלול הכנה לצבא. עכשיו נשאלת השאלה- "למה הם מחפשים מסלול כזה?".

ה- 'למה' שלהם הוא הצורך שמניע אותם לחפש את מסלול ההכשרה. וברגע שתזהה את ה- 'למה' שלהם, ותגבש את הפתרון המדויק, תגדיל משמעותית את הסיכוי למשוך אותם למסלול שלך.

ה- 'למה' שלהם יכול להיות למשל: " אני חייב להוריד 20 ק"ג במשקל כדי שיקבלו אותי לצבא", או – "אני חייב להיכנס לכושר כדי להתקבל לקרבי".

ועכשיו ניגש להבין את הפתרון שגיבשת שיבהיר מדוע כדאי שישמעו דווקא את ההרצאה שלך?: מה התועלת שתצמח למי שיגיע להרצאה שלך? עם מה הוא ייצא מההרצאה? איזה כלי פרקטי תיתן לו שיתחיל לעזור לו לפתור את הבעיה שלו? האם יש לך שיטה מיוחדת? מודל חדשני? האם יש לך סיפור חיים מעורר השראה בנושא?.

 

לסיכום:

בניית כל הרצאה מתחילה משאלת שאלות מיקוד. התשובות לשאלות המיקוד יוצקות את היסודות להרצאה מוצלחת. אז הנה תזכורת לחמש השאלות:

  • מי אתה?
  • מה נושא ההרצאה שלך?
  • מה המסר החשוב שתרצה לחלוק בהרצאה שלך?
  • מי צריך לשמוע את ההרצאה שלך?
  • מה הבעיה של אותו לקוח ומה הפתרון הייחודי שלך?

 

קדימה לעבודה…

איך מתחילים הרצאה? תגלו בכתבה הבאה>>

 

מעוניינים להפוך את סיפור החיים והידע להרצאת השראה? עשו צעד קדימה! דברו איתי 

 

מוזמנים לשתף:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
גלילה לראש העמוד