איך להתחיל הרצאה: 8 דרכים לרגש את הקהל שלך בעוצמה כבר מהדקה הראשונה

 

60 שניות, זוז…

כמרצים, יש לכם 60 שניות של חסד בהן אתם חייבים !!! לרתק את הקהל. כן ככה, מרגע ההתחלה! כי אם לא, בכלל לא בטוח שימשיכו להקשיב לכם בדקה הבאה.

כידוע, אנחנו חיים בעידן הכי מהיר, הכי תזזיתי והכי רווי במידע ומסרים, בכל הזמנים. בכל שנייה עולה כוכב חדש, בכל רגע צצים מידע או מחקר חדש, ובסופו של יום, כולם מתחרים באותה ביצה על אותם רגעי קשב של אנשים.

התחרות על רגעי הקשב של אנשים עצומה. אבל אל תתייאשו, יש לכם יכולת לרתק אותם כבר על ההתחלה, והיום, אציג בפניכם 8 דרכים יצירתיות לרגש אנשים בהרצאות, כבר מהדקה הראשונה.

 

אז הנה 8 פתיחים שירגשו את הקהל שלכם כבר מהדקה הראשונה:

 

פתיח השאלה

אפשר לפתוח בשאלה אחת מרכזית, או לפי "עיקרון השלושה", תוכלו לירות באוויר מטח של שלוש שאלות. מרצים חדשים מעדיפים ללכת על בטוח ומרבים להשתמש בפתיח השאלות. כדי לשכלל את מיומנות "שאלת השאלות" שלכם אני ממליצה לכם לעשות שלושה דברים:

לארגן סט של שלוש שאלות שהתשובה עליהן הן בהכרח – "כן!". למה?, כי רצף של שלוש שאלות שהקהל יענה לכם עליהן ב"- כן", יחבר את הקהל אל המרצה כבר בהתחלה. הנה דוגמה לשלוש שאלות להרצאה של מאמן להכנה לראיונות ומכרזים:

  • שאלה 1- מרגיש שמיצית את התפקיד הנוכחי? (התשובה: כן)
  • שאלה 2- ניסית להתמודד למכרזים ולא זכית? (התשובה: כן!)
  • שאלה 3- חולם לזכות במכרז הקרוב?  (התשובה: כן!)

להכין רשימה של שאלות שמתחילות במילים הבאות: מי? מה? מתי? איפה? כמה? למה (מלשון – מדוע)? למה (לאיזו מטרה)? ו- איך?

לעיין בספרו של יוסי קדמי – "להפוך לאומן בשאלת שאלות"

 

פתיח הבעיה

בתהליך מיקוד לפני בניית הרצאה זיהיתם את הבעיות של הלקוחות שלכם. העלו על הכתב את הבעיות והפכו אותן לשאלות. פתיח בעיה מתמקד בבעיה של הלקוח ולא בפתרון שאתם מציעים. לפעמים הבעיה גלויה, אך לעיתים היא סמויה, אפילו מהאדם שסובל ממנה בעצמו.

הנה דוגמה: "העסק מדשדש ולא מתקדם לשום מקום? בשעה הקרובה אציג לכם את שיטת 4 השלבים שפיתחתי, שחילצה עשרות עסקים כמו שלכם מדשדוש במקום".

 

פתיח המדדים הכמותיים (נתונים/ מספרים)

אין כמו סדרת נתונים כדי ללכוד את הקשב. רוב ההרצאות לעסקים קטנים מתחילים בנתון הבא, שאני בטוחה ששמעתם אותו יותר מפעם אחת: "75% מהעסקים נסגרים בטווח של 5 שנים מיום פתיחתם". ובכן, הנתון הזה אמיתי לגמרי ושחוק באותה מידה, ובכל זאת עובד יפה, כל הרצאה מחדש. והסיבה לכך היא "אפקט הפחד" שהוא יוצר.

הפחדה עובדת יפה, הן בכותרות שיווקיות בכתבות והן בהרצאות. כותרת כמו – "איך תורידו במשקל 5 ק"ג בכיף והנאה" מושכת פחות מכותרת "איך תורידו 5 ק"ג בלי לסבול ובלי להרגיש רעבים כל הזמן".

 

פתיח הפעלה

בחלק גדול מהרצאות טד ובהרצאות של מאמנים בפרט, אנחנו מרבים לראות פתיחי הפעלה. להיכנס בעוצמה ולהורות לקהל שלכם לעשות פעולה, מבלי שהצגתם את עצמכם, מבלי שדיברתם על נושא ההרצאה, יוצר סוג של ניעור. לכן, פתיח הפעלה לא מתאים לכל הרצאה וגם לא לכל מרצה.

הנה רשימה קצרה של הפעלות מוכרות:

  • כל מי שרוצה …………. (שינוי/ לרזות/ לצמוח/ להצליח) שירים יד
  • תנו יד למי שמימינכם
  • חבקו את מי שעומד מולכם
  • הביטו בעיניו של מי שמשמאלכם
  • קפצו על רגל אחת 30 פעמים
  • אמרו לעצמכם בקול שאתם מדהימים, ועוד.

כמובן שאפשר לשלב את ההפעלות בגוף ההרצאה, במידה ובחרתם בפתיח שונה.

 

פתיח ציטוט

תרבות "הסלבס" לא נולדה היום. זה לא חדש שאנשים אוהבים משפטים מוכרים של אנשים ידועים, ולכן כדאי להשתמש בהם. החוכמה היא לשלב בהרצאה ציטוט שמתאים גם לנושא ההרצאה, גם למסר העיקרי שלה, וגם לקהל היעד.

הנה דוגמאות לציטוטים אהודים:

  • ציטוטים מהתורה
  • ציטוטים של חז"ל
  • ציטוטים של סופרים ומשוררים
  • ציטוטים של מנהיגים
  • ציטוטים של זוכי פרסים: אנובל, פוליצר, אוסקר, ועוד

ב – ויקי ציטוט תמצא משפטי ציטוט שיתאימו לכל נושא שתכתבו

 

פתיח פרובוקציה / מיתוס

באופן טבעי יש לנו דעה כמעט על כל דבר. אבל כשבודקים כל עניין לגופו מגלים, שרוב הדעות שלנו מבוססות על תחושות והתרשמויות, ולא על עובדות. כמעט כל אחד חושב שהוא מבין בכסף, בנדל"ן, בביטחון, בחינוך, ובכל יתר התחומים בחיים.

אם החלטתם לפתוח את ההרצאה בפתיח מיתוס, וודאו ששילבתם בו 3 אלמנטים: מספר+ נושא+ תגלית.

והנה דוגמאות:

אימהות – 3 מיתוסים שסיפרו לנו על אימהות והאמת שתחסוך ממך הרבה תסכול

בריאות – 5 מיתוסים על מערכת הבריאות והאמת שתעזור לך להציל את ההורה שלך כשיגיע לבית החולים

אהבה – 4 עובדות שמכרו לנו על אהבה והאמת שתחסוך לך הרבה כאב

 

פתיח הפתעה

את היום הזה לעולם לא אשכח…. זה היה לפני הרבה שנים ובכל זאת….כשלמדתי לתואר שני במנהל עסקים, נכנסה לכיתה מרצה קטנה עם מעיל פרווה צהוב מזעזע וענק. הקורס שלה נקרא – "אמנות המכירה". וכבר בשנייה הראשונה של הקורס, היא השיגה את הקשב של כולנו.

אחרי שהכניסה את הסטודנטים להלם, התחילה להתפשט… שוב נבהלנו… אבל תוך שנייה פתחה בנאום חוצב להבות על תדמיתו של איש המכירות. האסימון נפל, וכולנו הבנו את הפואנטה: התדמית (לבוש, אביזרים, תכשיטים, צבעים, חומרים) קובעת במידה עצומה (55%) את הרושם הראשוני.

אז תפתיעו! אבל במידה ובתכנון מוקפד מראש שישרת את המטרה של ההרצאה.

 

ואחרון חביב, פתיח סיפור

רוב הרצאות טד המוצלחות מתחילות בסיפור. פתיח סיפור הינו הפתיח הכי מרגש להרצאה, לסדנה וגם לפגישת צוות בארגון או לפגישת מכירה.

בתחילת דרכי כמרצה (משהו בסביבות שנת 1985) ארגנתי לעצמי "בנק סיפורי השראה". זה היה הרבה לפני שהמילה "השראה" הפכה למילת מפתח בתחום ההדרכה, והרבה לפני עידן ה "סטוריטלינג".

זה קרה מהטעם הפשוט שתמיד אהבתי וידעתי לספר סיפורים. פתחתי אקסל, בניתי 3 עמודות ורשמתי שלוש כותרות:

  • שם הסיפור
  • מילות מפתח
  • מתאים להרצאה/ סדנה בנושא

כיום, יש לי למעלה מ- 650 סיפורים ב'בנק הסיפורים' שלי. אל תשכחו, שמדובר בבנק דינמי, שמתעדכן כל יום. בכל פעם שקורה לי או בסביבתי משהו מעניין, אני נכנסת ל'אקסל הסיפורים', רושמת את כותרת הסיפור ומשייכת אותו להרצאות המתאימות.

פתיח סיפור בהרצאה הוא קצר, מרגש, יש לו פואנטה שמתחברת להרצאה, והוא מיצר קשר רגשי מידי בין הקהל למרצה: אהדה, הזדהות וחיבה מהדקה הראשונה. לסיפור עצמו יש מבנה מדויק ולמרצה חייב להיות כישרון או מיומנות, או שניהם, לסיפור סיפורים (ארחיב על מבנה הסיפור ועל מיומנויות המספר בכתבות בהמשך).

בגדול, מדובר במשחק וכניסה לדמות המספר לשתי דקות קסומות שהופכות את הפתיח למרגש ביותר.

 

לסיכום:

לפניכם 8 פתיחים להרצאות: פתיח – שאלה, בעיה, נתונים, הפעלה, ציטוט, מיתוס, הפתעה וסיפור.

בחרו את הפתיח שמדבר אליכם, בהתאם לסגנון ההרצאות שלכם, לאישיות, להעדפות, לסוג ההרצאה, לקהל ולמיומנויות הדומיננטיות שלכם.

 

לפתוח בעוצמה – זאת המשימה!

בהצלחה בהרצאה,

מוזמנים לשתף:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
גלילה לראש העמוד