סיפורי השראה

איך להפוך סיפור לכלי מכירה מעורר השראה?

כל מי שניסה למכור מוצר, עסק או מומחיות, יודע שמידע לבדו, מזמן לא מספיק כדי למשוך אנשים. זה נכון לגבי הרצאות, זה נכון לגבי גיוס משקיעים למוצרים, וזה נכון לגבי ראיונות ומכרזים. אנחנו פשוט כבר לא מתרגשים ממידע, אפילו אם הוא טוב וארוז כהלכה. אנחנו מתרגשים מהאקס פקטור, זה שמצליח לנגוע בנקודה חשובה בלב. זה שמתחבר לזיכרון, לעבר או לחלומות לעתיד.

השווקים בימינו רוויי תחרות, עמוסי מידע ומסרים, ומיום ליום קשה יותר ויותר לאנשים ועסקים לבלוט. כולנו מייצרים מידע, חלקו הגדול מופץ ברשתות בחינם, ולכן, כדי ליצור עניין חייבים לרגש. כך נולד תחום ה- STORYTELLING  וזו בדיוק הסיבה למה כולנו חייבים ללמוד לספר סיפורים.

STORYTELLING לבידול מרצים: מכיוון שרוב האנשים למדו באותם מוסדות, ומציגים את אותם מודלים, תיאוריות ושיטות, הדרך למשוך אנשים ולעורר בהם עניין, היא באמצעות סיפורי השראה. לרוב, ייבנה סיפור ההשראה סביב זיכרון, אירוע או חוויה משמעותית בחיי המציג או לקוחותיו. וכשיוצג באופן חווייתי ומרגש יעורר השראה ויצור עניין במוצר, בשירות ובמציג.

STORYTELLING לשינוי חיים: החיים בימינו מורכבים ולרוב האנשים יש סיפור חיים שמשתוקק לצאת לאור. החיבור בין עידן הידע והשיתוף, הצורך בפילטרים לסינון כמויות המידע העצומות ועשרות מיליוני אנשים שעברו תהליכי העצמה וקואצ'ינג והפנימו את מסר העל שלהם ש"הכול פתוח והכל אפשרי" יצרו את עידן הסטוריטלינג. בנוסף, אנשים איבדו אמון במערכות ממסדיות, ונמאס לשמוע תיאוריות והם משתוקקים לגלות איך אנשים כמותם צלחו מצבים מורכבים.

STORYTELLING לקידום מכירות: גם יזמים בסטארט-אפים מכירים בחשיבות שילוב הסיפור בפרזנטציות לגיוס משקיעים או מכירת מוצרים. לרוב זה קורה אחרי לא מעט ניסיונות כושלים לשיווק המוצר, לאחר שהגיעו לפרזנטציות עם מצגת אינפורמטיבית שהציגה את החברה, תהליכי העבודה ומפרט המוצר, ולא הצליחה להניע למכירות. בשלב זה, כשהם מגלים שהעולם השתנה והשיטה השתנתה, הם פונים לתהליך אסטרטגי, שבמרכזו נבנה סיפור חדש למוצר. הטוויסט בסיפור העסקי מוביל ליצירת עניין במוצר, בחברה ובשירותיה.

תחום הסטוריטלינג מתפתח בקצב מואץ. מרגע שנחשפנו לסיפורי ההשראה באתר www.ted.com  זוהתה גדולתו של הסיפור כמקדם הנעה עוצמתי להשגת מטרות, הנעת אנשים, קידום אג'נדה וחזון ומיתוג עסקי. בין שזה שיווק ומכירות, הדרכת עובדים בארגונים, הכשרת מרצים ופרזנטורים, או פיתוח פרזנטציות שיווקיות ליזמים, מה שמעניין אנשים ומה שמוכר להם, לפני הכל, זה הסיפור האישי המרגש.

לא רבים יודעים, אבל לסיפורים בחיינו יש תפקידים שונים. למעשה, במחקר שביצענו בקרב מדגם של 550 בעלי עסקים קטנים זיהינו שלסיפורים יש 4 תפקידים:

א. סיפור הוא כלי לריפוי אישי: שכתוב סיפור החיים עוזר להתמודד עם פחדים, מחזק את תחושת הביטחון העצמי, ומסייע לגבש מסרים חדשים, עוצמתיים ומדויקים יותר שמייצרים צמיחה. סיפור חדש משחרר מכאבים, צלקות וטראומות שמעכבות אנשים מלהגיע להישגים ולממש את היכולות והכישורים בכל תחומי החיים.

ב. סיפור הוא כלי להגשמת חלומות: באמצעותו מתחברים אנשים לתובנות ולשיעורים החשובים שלמדו מאירועי החיים ואשר בתוכם מתחבא הייעוד שלהם. על בסיס הייעוד שהתגלה בונים תכניות עבודה שמובילות צעד אחר צעד להגשמה מלאה, אישית עסקית וארגונית.

ג. סיפור הוא כלי לבידול ומיתוג עסקי: מאחר ורוב המרצים, מנחים, מאמנים למדו באותם מוסדות ומתחרים על אותם קהלי יעד, רק סיפור עסקי, ייחודי, מקורי, אותנטי ומעורר השראה יוצר מיצוב ייחודי שמבדל את בעל העסק משאר המתחרים בתחום. גם חברות וארגונים משקיעים בגילוי הסיפור העסיק הייחודי שיעזור להם לבדל את עצמם מהמתחרים, ולהיות בלתי נשכחים.

ד. סיפור הוא כלי להגדלת הכנסות: מידע יבש מזמן לא מושך אנשים. בעידן הידע בו אנו מצויים, לא משנה מה תרצו למכור, בשורה תחתונה, כדי להגיע ללב הלקוחות תצטרכו לגעת בהן ולרגש אותם. לכן, לפני שאתם מציגים, מלמדים, או מוכרים משהו, עדיף להתחיל בסיפור, כי המוח האנושי קולט מידע בצורה הכי טובה באמצעות סיפורים.

הדבר נכון במיוחד, כשמדובר במספרים/ דוחות/ נתונים. שם, הצורך להנגיש ולהמחיש את המידע, ולהפוך אותו לידידותי יותר, הוא קריטי להצלחת המוצר, השירות והארגון. כשמתבלים את הפרזנטציה בסיפור מסע שמציג את המידע, גם באופן ויזואלי באמצעות אינפוגרפיקה, וגם באופן טקסטואלי – מילולי, בשפה חווייתית, הופכים לבלתי נשכחים, מרגשים ומשפיעים.  

 

בשורה תחתונה, אז לא משנה אם אתם בעלי עסקים, יזמים בסטארט-אפים, מנהלים בארגונים, פרילנסרים, או מרצים עם סיפור חיים, אם אתם מעוניינים להתחבר ללקוחות שלכם אתם חייבים ללמוד לספר סיפורים שיקדמו את האג'נדה, המוצרים והמטרות שלכם. לרוב, הרבה אחרי שישכחו את המפרט הטכני של המוצר, או את המודל בהרצאה, יזכרו את סיפור ההשראה שליווה את שניהם.

 

ומי אני בסיפור הזה?

שירית בן-ישראל, מנכ"לית חברת  what's your story? יועצת אסטרטגית, סופרת ומעצבת, מפתחת לאנשים ועסקים את הסיפור המבדל ובלתי נשכח שלהם. באמצעות שיטת SHARE TO INSPIRE שפיתחה היא עובדת עם סופרים שרוצים להפוך את הספרים להרצאות שיצרו הכנסות, מרצים שרוצים לבדל את עצמם מהקולגות, במיוחד לקראת הרצאות בכנסים בינלאומיים, ארגונים וחברות סטארט-אפ ששואפים להציג מוצרים ושירותים בצורה חווייתית ומבודלת, ובעלי עסקים קטנים במיוחד מאמנים, מטפלים ויועצים, שרוצים לחבר בין הסיפור האישי לידע שצברו, כדי להגיע להגשמה עסקית.

מוזמנים לרשום תגובה על הכתבה כאן:

מוזמנים לשתף:

גלילה לראש העמוד